پس از آنکه ائتلاف تحت رهبری آمریکا که هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرده بامداد پنجشنبه اعلام کرد مواضع «نیرو‌های حامی حکومت» سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده است.

«دانا وایت» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت که  آمریکا قصدی برای درگیری مستقیم با ارتش سوری ندارد.

وی در این باره افزود: «دیروز نیرو‌های دموکراتیک سوریه در دفاع از خود، در اقدامی که با حمایت نیرو‌های ائتلاف صورت گرفت، حمله نیرو‌های متحد رژیم سوریه در شرق این کشور را دفع کردند. این حمله نیرو‌های متحد سوریه در شرق رود فرات که خط مرزی منطقه تنش‌زدایی است، انجام شد. حملات با شلیک توپ به فاصله ۵۰۰ متری مقر نیرو‌های دموکراتیک سوریه شروع شد و این نیروها، با حمایت ائتلاف، در حمله‌ای با ترکیب شلیک توپخانه و حملات هوایی صورت پذیرفت. آن دسته از نیرو‌ها و خودرو‌های مهاجم که عقب‌نشینی کردند، مورد حمله قرار نگرفتند.»

وایت درباره ارتباطی که در زمان اوباما و برای جلوگیری از درگیری ناخواسته نیروهای آمریکا و روسیه و تحت نام "خط تنش‌زدایی" ایجاد شده بود نیز تصریح کرد : «در چند هفته اخیر، نیرو‌های ائتلاف شاهد افزایش تدریجی حضور نیرو‌های حامی رژیم سوریه در منطقه بودند و مقامات ائتلاف، به روس‌ها در خصوص حضور نیرو‌های دموکراتیک سوریه در این منطقه هشدار داده بودند.»

سخنگوی پنتاگون مدعی شد: «پیش، در حین و پس از این حمله، نیرو‌های ائتلاف از طریق خط تماس موجود، با روس‌ها در ارتباط بودند و مقامات روس تضمین دادند که به محل حضور نیرو‌های ائتلاف نزدیک نخواهند شد.»

خانم وایت سعی کرد پیامی صلح‌جویانه از این حمله مرگبار خلق کند و با خطاب غیرمستقیم ارتش سوریه گفت: «نیرو‌های ما، حق ذاتی برای دفاع از خود دارند، ولی ما در پی درگیری با رژیم سوریه نیستیم. هر اقدامی که خارج از چارچوپ عملیات جاری ما برای شکست داعش صورت بگیرد، انحراف از مسیر اصلی خواهد بود.»

وی همچنین گفت که پنتاگون هنوز در خصوص حمایت روسیه یا ایران از نیرو‌های دخیل در حمله دیروز، هیچ‌گونه فرضیه‌ای ندارد.