به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، لاوروف که در یک برنامه آموزشی در مسکو صحبت می‌کرد، گفت: «بر هم خوردن توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند عواقب غیرقابل پیش‌بینی‌ای داشته باشد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود «توافق فاجعه‌بار» با ایران را به هم می‌زند، در طول حضور یک ساله‌اش در کاخ سفید فضایی مبهم درباره آینده این توافق ایجاد کرده و بارها هشدار داده که ممکن است به حضور واشنگتن در برجام پایان دهد.

او در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره هم دوباره از قانونگذاران آمریکایی خواست «نواقص» این توافق را برطرف کنند. او یک ماه پیش با وجود تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، به کنگره و اتحادیه اروپا گفت اگر تا سه ماه دیگر «ایرادات» برجام برطرف نشوند، واشنگتن از این توافق خارج می‌شود.

محدودیت زمانی سقف‌های تعیین‌شده برای برنامه هسته‌ای ایران، عدم ارتباط برجام به مسئله موشکی و همچنین آنچه آمریکا آن را ناکافی بودن ساز و کار نظارتی می‌خواند، از جمله مسائلی است که کاخ سفید می‌گوید باید برطرف شوند.

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله مناقشه اتمی در شبه جزیره کره پرداخت و گفت امیدوار است آمریکا به سمت اقدام نظامی در این منطقه حرکت نکند.

وی گفت: «سناریوی نظامی در شبه جزیره کره ممکن است جان میلیون انسان را بگیرد. امیدواریم که ایالات متحده اجازه ندهد چنین اتفاقی بیوفتد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ایالات متحده همچنان به تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های علیه کره شمالی ادامه می‌دهد.»

«مایک پنس» معاون وزیر خارجه آمریکا که به توکیو پایتخت ژاپن سفر کرده، امروز گفت آمریکا به زودی «تحریم‌هایی بی‌سابقه» علیه پیونگ‌یانگ اعمال می‌کند.

این در حالی است که در دو ماه اخیر روابط دو کره به سمت بهبود حرکت کرده و حتی قرار است خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی همزمان با المپیک زمستانی به کره جنوبی سفر کند.

با این وجود رسانه‌های آمریکایی از بالا گرفتن زمزمه‌هایی در کاخ سفید برای انجام «حمله نظامی محدود» علیه تأسیسات اتمی و موشکی کره شمالی خبر داده و می‌گویند هدف از این حمله که به راهبرد «بینی خونین» معروف شده، امتیازگیری از کره شمالی و مجبور کردن پیونگ‌یانگ به امتیاز دهی است.

روزنامه «هان کریه» از نشریات معروف کره جنوبی این هفته با انتقاد از اقدامات واشنگتن، نوشت آمریکا مخالف کاهش تنش در شبه جزیره است و تلاش می‌کند با اقدام نظامی یا دیگر اقدامات تنش‌آفرین، از برقراری صلح میان دو کره جلوگیری کند.