در شرایطی که انتقادها از دکترین جدید هسته‌ای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شدت گرفته، یک نماینده ارشد کنگره در یادداشتی خواستار حمایت از راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا با در نظر گرفتن «رقابت میان قدرت‌ها» شده است. 

سند تازه منتشر شده «بررسی وضعیت هسته‌ای» که نقش سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیت ملی آمریکا را مشخص می‌کند  بار دیگر رقابت هسته‌ای مشابه دوران جنگ سرد را در دستور کار قرار می‌دهد. این سند بعد از 34 سال، اجازه ساخت یک کلاهک هسته‌ای جدید را صادر کرد و به بودجه‌ای را برای تحقیقات و توسعه موشک‌های میان‌بُرد در نظر گرفته است.  

«مک ثورنبری»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی در «دیفنس‌نیوز» راهبرد جدید هسته‌ای ترامپ  را با شرایط دوران جدید، که به اعتقاد او «بازگشت به عصر رقابت میان قدرت‌های بزرگ» است، متناسب دانسته است. 

وی می‌نویسد: «آمریکا باید واقعیت بازگشت به رقابت میان قدرت‌های بزرگ را درک کرده و وضعیت خودش را بر اساس آن تطبیق دهد.»

«ثورنبری» همچنین نوشته است: «سند وضعیت جدید هسته‌ای به درستی به درک این نکته نائل آمده که بازداری مقوله‌ای پویا است. تغییر در دورنمای تهدیدها ما را ملزم می‌کند وضعیت هسته‌ایمان را تنظیم کنیم تا مطمئن شویم که باز‌داری‌های ما در برابر کشورهای متخاصم، موثق و کارآمد است.»