منابع دیپلماتیک و وزارت امور خارجه ترکیه مدعی شدند که معراج اورال یکی از عناصر تروریستی به دعوت کشور روسیه به عنوان یکی از مهمانان رسمی در کنگره سوچی حاضر شده است.

بنا به اعلام این رسانه، نماینده هیات رسمی ترکیه در سوچی در پی مشاهده معراج اورال سرکرده یک گروه تروریستی به نام ت.ح.ک.پ-ج آجیل جیلر (THKP-C Acilciler) ، از وزارت خارجه و وزارت دفاع روسیه به عنوان مسئولان هماهنگی و برگزاری این نشست خواستار توضیح در این زمینه شد.

ترکیه مدعی است که این فرد مظنون حمله تروریستی به شهرستان ریحانلی در استان حاتای ترکیه در سال 2013 است.

در آن حمله تروریستی 52 نفر کشته شدند.

به گزارش آناتولی، هیات ترکیه در کنگره سوچی نارضایتی را خود از حضور این فرد در کنگره اعلام کرده است و خواستار توضیح رسمی دولت روسیه در این رابطه شده است.

وزارت خارجه ترکیه مدعی است که نام وی در لیست دعوت شدگانی که قبلا به ترکیه اعلام شده بود، نبوده و روسیه بعدا وی را به این کنگره دعوت کرده است.

بنا به اعلام آناتولی، مقامات روسیه پس از اعتراض هیات ترکیه ای، اعلام کردند که این موضوع را به سرعت بررسی کرده و نتایج بررسی خود را ارائه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، امروز در روز دوم و پایانی کنگره گفت و گوهای ملی سوریه، دو نشست در نوبت صبح و بعد از ظهر برنامه ریزی شد که در آن یک هزار و 511 نفر از اقشار مختلف مردم سوریه شرکت داشتند. 

حدود 110 نفر از نمایندگان گروه های معارض سوری مقیم خارج از سوریه نیز در این کنگره شرکت کردند. 

13 نفر از شرکت کنندگان برجسته کنگره برای فعالیت در هیات رئیسه آن تعیین شدند. 

نخستین روز کنگره گفت و گوهای ملی سوریه (روز دوشنبه) به دیدارهای دوجانبه و رایزنی های سه جانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای حامی این مذاکره ها اختصاص داشت. 

ساعاتی پیش بیانیه رسمی این کنگره صادر و در آن تصمیمات اتخاذ شده در کنگره گفت و گوهای ملی سوریه منعکس شد. 

جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران که سرپرستی هیات نمایندگی کشورمان در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه را برعهده دارد، بامداد دیروز(دوشنبه) به سوچی رسید. 

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر 2017 (آذرماه امسال) در سوچی برگزار شد، به دست آمد.