نماینده فلسطین در شورای امنیت به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در نشست با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

ترامپ در دیداری که با نتانیاهو در حاشیه اجلاس داووس سوئیس داشت گفت که «آن‌ها (فلسطینی‌ها) با خودداری از دیدار با معاون رئیس‌جمهور ما به ما بی‌احترامی کردند، اما ما به آن‌ها صدها میلیون دلار کمک می‌کنیم. این پول اکنون روی میز است و به آن‌ها پرداخت نخواهد شد، مگر آنکه بیایند و برای صلح مذاکره کنند».

بنابر اعلام شبکه تلویزیونی «راشا تودی»، «ریاض منصور» در نشست شورای امنیت درباره فلسطین در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که «نباید به این موضع ما با این دید که نشانه بی‌احترامی است، نگریست بلکه این موضع ما احترام به کرامت و حقوق ماست».

مقامات و احزاب سیاسی فلسطین این هفته از دیدار با «مایکل پنس»، معاون ترامپ که به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، خودداری کردند.

فلسطینی‌ها بعد از آنکه ترامپ در 15 آذر ماه قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت اعلام کردند که سفر پنس به فلسطین اشغالی را محکوم کرده و حاضر به دیدار با وی نخواهند شد.

نماینده فلسطین در شورای امنیت در بخشی دیگر از سخنرانی خود در این شورا گفت که دنیا شاهد جزئیات شوک برانگیز و عملی توهین به مردم فلسطین و محو هویت آن‌هاست و از خود می‌پرسند چرا آمریکا می‌خواهد کمک‌های مالی خود به «آنروا» قطع کند.

به دنبال تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس، تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست  «محمود عباس» اعلام کرد که آمریکا دیگر در مذاکرات سازش فلسطینیان با صهیونیستی‌ها جایی ندارد و این مذاکرات زیر نظر جامعه بین‌الملل صورت خواهد گرفت.

شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) ماه گذشته کمیته مرکزی خود را مکلف کرد که تا به رسمیت شناخت اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

دولت ترامپ اخیر اعلام کرده است که کمک‌های مالی خود به «آژانس کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل» (آنروا) را به دلیل مواضع اخیر فلسطینیان قطع کرده است.