فرانکونا امروز در گفت و گو با سی ان ان افزود: آمریکا به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، در حال از دست دادن نیروی مهم و اصلی خود در این کشور است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا بدون کمک نیروهای کرد در شمال سوریه، توانایی حفظ امنیت و ثبات را در این کشور دارد؟ گفت: هرگز. وجود نیروهای دموکراتیک سوریه برای آمریکا و نفوذ واشنگتن در شمال شرق سوریه و حتی در سراسر شمال این کشور، ضروری است. اما موضوع، بزرگتر از این چیزهاست. جنگ با داعش اکنون به پایان رسیده و همه طرف ها می کوشند بدانند با توجه به شرایط موجود چه کاری باید انجام دهند. این مساله شامل ترک ها، کرده، آمریکایی ها و سوری ها می شود.

ژنرال پیشین آمریکایی ادامه داد: پرسش مهمتر این است، آیا آمریکا آماده است که به خاطر کردهای سوریه در برابر کشوری بایسند که متحدش در پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) است.حساب و کتاب های بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید در آینده به آن پرداخت.

فرانکونا درباره توجیه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و اینکه آنکارا و واشنگتن حزب کارگران کردستان را یک سازمان تروریستی می دانند، گفت: آمریکا میان حزب کارگران کردستان و حزب اتحاد دموکراتیک، تفاوت قائل است. البته طی سال های گذشته شاهد کمک های متقابل این دو گروه به یکدیگر بوده ایم. اما این موضوع مداخله کنونی ترک ها در سوریه و برنامه ریزی برای رسیدن به منطقه «منبج» و مرزهای عراق را توجیه نمی کند.

به عقیده فرانکونا ، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با برخی مشکلات داخلی روبه رو است و باید روابط خود با مردمش (از جمله کُردها) را تقویت کند. از این رو در پی انجام اقدام های شدید و سخت در شمال سوریه است. معتقدم که ترک ها از عملیات نظامی دولت خود در سوریه حمایت می کنند. آنها تفاوتی میان حزب کارگران و حزب اتحاد دموکراتیک قائل نیستند. 

وی گفت: ممکن است که ترک ها آنچه می خواهند در شمال سوریه انجام دهند؛ به ویژه اینکه از حمایت داخلی هم برخوردارند. از سویی برای آمریکا بسیار دشوار است که در امور داخلی کشور همپیمانش در پیمان ناتو، مداخله کند.