«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه روسیه در امور سوریه اظهار داشت که نیروهای آمریکا دیگر نباید بدون تایید از سوی دولت سوریه در این کشور بمانند، زیرا ممکن است بر کنگره ملی گفتگوی ملی سوریه اثر منفی بگذارد.

لاورنتیف گفت: موضع ما روشن است، نیروهای آمریکا دیگر نباید بیش از این در قلمرو یک کشور مستقل بدون تایید دولت آن حضور داشته باشند. این کار ممکن است کنگره ملی سوریه را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، ما انتظار داریم که آمریکا، به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، نماینده خود را به عنوان عضو ناظر در سوچی بفرستد.

وی درخصوص کنگره گفتگوی ملی سوریه، نیز اعلام کرد که در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه در شهر سوچی روسیه برگزار می شود.

لاورنتیف در خصوص دیدار خود با همتایان ترکیه ای و ایرانی خود در مورد، کنگره ملی سوریه گفت: من فکر می کنم که جلسه موفقیت آمیزی بود، ما توانستیم درخصوص لیست شرکت کنندگان در این نشست توافق کنیم. شرکت کنندگان کنگره دعوتنامه های خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: ما بسیار مشتاقیم که نمایندگان سازمان ملل در بالاترین سطح در نشست سوچی حاضر باشند. ما امیدواریم که دبیر کل سازمان ملل، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه خود در امور سوریه را برای حضور در افتتاحیه این مجمع بفرستد.