روزنامه گاردین روز یکشنبه افزود: نفتکش سانچی که 136 هزار تن نفت خام سبک را از ایران به مقصد کره جنوبی حمل می کرد، در تاریخ 6 ژانویه(16دی)، پس از برخورد با کشتی باری هنگ کنگی موسوم به 'کریستال'، دچار حریق شد.

وزارت حمل و نقل چین توضیح داد: اواسط روز یکشنبه به وقت محلی، آتش سوزی روی نفتکش شناور به یک باره آغاز شد و تصاویر ثبت شده دود سیاه و غلیظی به ارتفاع 800 تا هزار متر را نشان می داد که به طور کامل کشتی را احاطه کرده بود.

محمد راستاد، سخنگوی تیم نجات ایران که به شانگهای فرستاده شده، پیش از اینکه نفتکش به طور کامل در آب فرو رفت، به رسانه های داخلی اعلام کرد هیچ امیدی برای پیدا کردن بازماندگان وجود ندارد.

براساس اظهارات راستاد، اطلاعات بدست آمده از خدمه 'کریستال' حاکی از آن است که تمام پرسنل سانچی در همان ساعت اول حادثه 'در اثر شدت انفجار و انتشار گاز' جان باخته اند.

وی افزود: علی رغم تلاش های فراوان، انفجار های مکرر و نشت گاز،مانع از خاموش کردن آتش و بیرون آوردن اجساد شده است. علاوه بر این دمای داخلی نفتکش 89 درجه گزارش شده است که همین امر موجب ناکام ماندن تلاش ها برای نجات خدمه کشتی شده است. 

روزشنبه امدادگران چینی موفق به یافتن جعبه سیاه نفتکش شدند اما وزارت حمل و نقل چین جزییات یافته های خود را بازگو نکرد.

براساس گزارشات شبکه تلویزیونی چینی CCTV،آتش سوزی سانچی و حریق نفت، مساحتی حدود ده کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

این شبکه تلویزیونی پیش از این به نقل از یکی از مهندسان ارشد موسسه ملی اقیانوس شناسی چین،خطرات زیست محیطی ناشی از نشت سوخت به آب را کم اهمیت عنوان کرده بود.

این روزنامه در تارنمای خود به نقل از این مهندس ارشد ادامه داد:از آنجا که نفت خام سبک وارد آب شده است، تاثیر تخریبی به مراتب کمتری نسبت به سایر فراورده های نفتی از خود بر جای می گذارد، چرا که فرار بودن ویژگی این نوع نفت بوده و میزان زیادی از آن وارد جو می شود، بنابراین آسیب کمتری به آب های اقیانوس وارد می کند.

علاوه بر این، از آنجاکه این منطقه در محدوده دریای آزاد و با فاصله ای بسیار دور از محل زندگی مردم قرار دارد،تاثیرات انسانی آن نیز حداقل خواهد بود.