رسانه‌های ترکیه خبر دادند که ارتش ترکیه مواضع یگان های نظامی کرد در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه را هدف قرار داد.

چند روز پیش ارتش ترکیه، کار ساخت درمانگاه‌های صحرایی در مرزهای مشترک این کشور با سوریه را به عنوان بخشی از مقدمات عملیات نظامی علیه گروه‌های کُرد در منطقه عفرین آغاز کرد.

یک منبع امنیتی گفت که ارتش ترکیه این درمانگاه‌های صحرایی را در منطقه "کوملو" از توابع استان "ختای"، تاسیس کرده است.

وی افزود: ارتش ترکیه خود را برای انجام عملیاتی نظامی در منطقه‌ای که بین استان ادلب و شهر عفرین سوریه واقع است، آماده می‌کند.

این منبع امنیتی اظهار داشت که دستگاه‌های امنیتی ترکیه تدابیر امنیتی شدیدی در منطقه کوملو اتخاذ کرده‌‌اند و شمار زیادی از نیروهای پلیس در  این منطقه مستقر شده‌اند.

منطقه کوملو در نزدیکی شهر الریحانیه در مرز با استان ادلب سوریه واقع شده است.

همچنین یک منبع نظامی دیگر گفت که ارتش ترکیه بیش از 15 هزار سرباز در استان کیلیس در مرز با شهر عفرین سوریه مستقر کرده است.

رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که ارتش ترکیه روز چهارم ژانویه (14 دی) تجهیزاتی نظامی به پاسگاه‌های مرزی در استان کیلیس ارسال کردند که این تجهیزات شامل توپخانه‌های سنگین، نفربرهای سنگین، تجهیزات نظامی و سایر مهمات می‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا در نشستی خبری با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس گفت: شمال سوریه تهدیدی مستمر علیه ترکیه به شمار می‌رود و ما هرگز اجازه ایجاد گذرگاهی تروریستی در آنجا را نخواهیم داد.

وی افزود: یگان‌های حمایت مردمی کرد و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به دنبال راهی برای ورود به دریای مدیترانه از شمال سوریه هستند و ما هرگز به آن‌ها اجازه چنین کاری را نخواهیم داد و از دوستانمان انتظار داریم که با ما در این زمینه همکاری کنند.

همچنین روز شنبه دهم دی ماه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست در شهر "کاستامونو" در شمال ترکیه با اشاره به آنچه تهدیدات شاخه نظامی حزب دموکراتیک سوریه (YPG) خواند، گفت: این گروه تروریستی برای ما تهدید است و ما دیروز هر چه در مقابله با داعش انجام دادیم، امروز برای مقابله با این گروه انجام می‌دهیم.