به تازگی اسنادی محرمانه فاش شده است که نشان می دهد دولت اسبق آمریکا تعداد بمب های اتمی مورد نیاز برای نابودی کل اتحاد جماهیر شوروی سابق  را محاسبه کرده بوده است.

بر اساس این اسناد، کارفرمایان نظامی وزارت دفاع آمریکا تخمین زده بودند 466 بمب اتمی نیاز است تا کل اتحاد جماهیر شوروی سابق  را از روی نقشه جهان حذف کنند. این طرح تکان دهنده دو هفته پس از پایان جنگ جهانی دوم پیشنهاد شده بود ولی مقامات وقت آمریکا از انتشار آن اجتناب کردند.

دولت آمریکا نخستین بمب های اتمی خود به نام های «پسر کوچک» و «مرد چاق» را به ترتیب در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن انداخت  تا با تسلیم کردن ژاپن به جنگ جهانی دوم پایان دهد.  دو هفته پس از پایان جنگ جهانی دوم، برنامه ریزان نظامی آمریکا پیشنهاد استفاده از بمب هسته ای را برای نابودی کل اتحاد جماهیر شوروی سابق با روش تخریب فوری پیشنهاد دادند. آنها با محاسباتی نسبتا دقیق اعلام کردند با 466 بمب اتمی مشابه آنچه در شهرهای ژاپن انداخته شد، می توان 66 شهر بزرگ اتحاد جماهیر شوروی سابق  را نابود کرد.  ژنرال «لسلی گروز»، فرمانده ارشد بخش توسعه بمب های هسته ای پروژه منهتن، این یادداشت غیررسمی را به صورت کاملا محرمانه در تاریخ 15 سپتامبر 1945 دریافت کرد و به مقامات ارشد تحویل داد.

طرح تخریب فوری کل اتحاد جماهیر شوروی سابق  هیچگاه اجرا نشد. مقامات آمریکا به واسطه اطلاعات اندک درمورد توان هسته ای  روسیه و احتمال حمله متقابل از عملیاتی کردن این طرح خودداری کردند.

دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی سابق نخستین بمب هسته ای خود به نام «نخستین صاعقه» را در 29 اوت 1949 آزمایش کردند. از آن پس جنگ سرد میان آمریکا و شوروی شکل گرفت.

ذخایر بمب های هسته ای آمریکا در سال 1967 بیش از 31 هزار بمب گزارش شده است. در آن زمان شوروی سابق از اعلام تعداد بمب های هسته ای خود اجتناب کرد ولی در سال 1986 تعداد بمب های هسته ای آن بیش از 45 هزار اعلام شد.

گفته می شود ناآگاهی آمریکایی ها از پیشرفت های هسته ای شوروی سابق علت اصلی توقف طرح تخریب فوری این کشور بود.