روز چهارشنبه، نخست وزیر ترکیه و پادشاه عربستان با یکدیگر دیدار و درباره مسئله بیت المقدس و افزایش روابط میان دو کشور گفتگو کردند. این نخستین دیدار مقامات بلندپایه دو کشور از هنگام اتخاذ تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس محسوب می‌شود.

ریاض، از متحدان اصلی آمریکا، و آنکارا، عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، هر دو تصمیم ترامپ را درباره قدس محکوم کرده اند.

این در حالی است که سعودی‌ها، نماینده بلندپایه‌ای را به کنفرانس کشورهای اسلامی که به میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار شده بود، اعزام نکردند.

خبرگزاری دولتی سعودی گزارش داد ملک سلمان، پادشاه عربستان، از بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در ریاض استقبال کرد و درباره «راه‌های بهبود روابط دوجانبه و تحولات منطقه» با او گفتگو کرد. با این حال، جزئیاتی درباره این دیدار منتشر نشده است.

دفتر نخست وزیری ترکیه در آنکارا نیز اعلام کرد موضوع بیت المقدس و حمایت از فلسطینیان در این دیدار مطرح شده است.

دفتر نخست وزیری ترکیه به نقل از ییلدریم اعلام کرد: «(در این دیدار) بر اهمیت مسئله قدس و اینکه جهان اسلام باید با اتحاد برای حمایت از حقوق برادران فلسطینی ما اقدام کند، تاکید شد.»

دفتر نخست وزیر ترکیه همچنین تصریح کرد ییلدریم مسأله بهبود روابط دوجانبه میان ریاض و آنکارا را در این دیدار مطرح کرده است.

روابط میان ترکیه و عربستان در سال 2013 و پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور اسبق مصر، رو به سردی گرایید. با این‌ حال، پس از رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان 18 ماه پس از این واقعه، روابط آنکارا و ریاض اندکی بهبود یافت.

با وجود این، تحلیلگران اعلام کرده اند اکنون که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی،  به قدرت بسیاری دست یافته است، بار دیگر تنش‌هایی در روابط میان دو کشور  ایجاد خواهد شد.

گفتنی است مقامات ترکیه‌ای از انتقاد آشکار از عربستان سعودی خودداری می‌کنند. با این‌ حال، رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه عمدتا به دلیل اتحاد قدرتمند ریاض با دونالد ترامپ، از عربستان انتقاد می‌کنند.

اردوغان در روزهای گذشته از وزیر خارجه امارات، متحد بزرگ عربستان، به شدت انتقاد کرد. وزیر خارجه امارات درباره آخرین امپراتور عثمانی و رفتار وی با اعراب در مدینه، پیامی را در صفحه کاربری توییتر خود منتشر کرده بود.