وی در خصوص بحران مالی در کردستان عراق گفت که درآمدها به نصف کاهش یافته بنابراین روزهای سختی را پیش رو داریم، هرچند بر این باوریم که می توانیم این دوره سخت مالی را هم پشت سر بگذاریم.

وی در ارتباط با گفت و گو با بغداد برای رفع اختلافات ناشی از برگزاری همه پرسی جدایی از عراق اظهار داشت: ما حاضریم بر اساس قانون اساسی عراق کمیته مشترکی برای مدیریت معابر مرزی و فرودگاهها تعیین کنیم و با توجه به اینکه ممنوعیت ها تا پایان سال میلادی جاری بوده است امیدواریم این ممنوعیت ها ادامه نداشته باشد.

اشاره او به اجرای مصوبات پارلمان عراق در ممنوعیت پروازهای بین المللی و بستن مرزهای زمینی با ایران و ترکیه تا زمان به دست گرفتن کنترل کامل آن از سوی دولت مرکزی طبق قوانین فدرال است. 

بغداد آغاز هر گونه گفت و گو با اربیل را مشروط به اعلام بطلان همه پرسی انجام شده از سوی رهبران کردستان عراق برای جدایی از عراق و اعلام التزام رسمی به یکپارچگی این کشور دانسته است.

بارزانی در خصوص خروج جنبش تغییر و جماعت اسلامی از کابینه تشکیلات کردستان عراق گفت منحل کردن تشکیلات به هیچ وجه مطرح نیست.

این دو حزب بزرگ کردی روز سه شنبه اعلام کردند با هدف منحل کردن تشکیلات حاکم بر کردستان عراق و تشکیل دولت موقت از کابینه خارج شده و با معترضان اعلام همبستگی کرده اند. 

وی گفت این دولت خود موقت بوده و تا پس از انتخابات که در سه ماه آینده برگزار می شود فعالیت خواهد کرد.

وی تصمیم جنبش تغییر و جماعت اسلامی را یک تصمیم سیاسی و در راستای جلب آرای مردم توصیف کرد. 

بارزانی همچنین درخصوص اعتراضات چند روزه مردم گفت: عده ای با منحرف کردن اعتراضات و حمله به ارگان های دولتی درصدد ایجاد آشوب و برهم زدن اوضاع هستند. 

شهرهای مختلف کردستان عراق در چهار روز گذشته شاهد اعتراضات خیابانی مردم علیه احزاب حاکم بدلیل سوء مدیریت، فساد و نبود خدمات عمومی است.