بخش تصویری مؤسسه روابط بین المللی و راهبردی فرانسه گزارش داد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، فردی بسیار مستبد و با نفوذ است، اما نفوذ او مخرب است. از سوی دیگر اقدامات او نتوانست حزب الله را منزوی کند و در واقع این عربستان سعودی بود که منزوی شد.

پاسکال بونیفس، رئیس این مؤسسه در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نتایج عکس و دور از انتظاری برای او خواهد داشت، گفت: محمد بن سلمان تدابیری را اتخاذ کرده که واکنش‌هایی را هم در سیاست خارجی و هم در روشی که او برای دیپلماسی کشورش برگزیده، در پی داشته است. 

از نظر دیپلماتیک، عربستان سعودی کشوری هم پیمان، اما از نظر رژیم سیاسی، کشوری به دور از ارزش‌های دموکراتیک است. عربستان سعودی همیشه دنباله رو آمریکا بوده است. نباید فراموش کنیم که این کشور در دهه هشتاد، با افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت ها، نقش مهمی را در سقوط شوروی سابق ایفا کرد. از سال ۱۹۴۵ تاکنون عربستان سعودی و آمریکا از راه تبادل نفت با قیمت ارزان با یکدیگر هم پیمان شده اند، آمریکا نیز ضامن حفظ امنیت رژیم سعودی شده است. با این حال رژیم سعودی در مطبوعات و رسانه‌های کشور‌های دموکراتیک از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. محمد بن سلمان باید با چالش‌هایی که بعد از نفت با آن‌ها روبروست، مبارزه کند. قیمت هر بشکه نفت به شدت کاهش یافته است و برای کشوری با جمعیت زیاد رویارویی با این چالش کار بسیار سختی خواهد بود. جایگاه زن در این کشور در وضع بدی قرار دارد.

مسئله دیگر مربوط به سیاست خارجی بن سلمان است. او فردی بسیار مستبد و با نفوذ است، اما نفوذش مخرب است. اینکه سعد حریری نخست وزیر لبنان استعفای خود را از ریاض اعلام کرد، واکنش‌های زیادی را از سوی مردم لبنان و کشور‌های دیگر به دنبال داشت. اغلب بر این باور بودند که حریری در ریاض به گروگان گرفته شده بود و پس از مداخله و میانجیگری فرانسه شرایط انتقال او به پاریس فراهم شد.

 به وجود آمدن فاجعه انسانی در یمن ناشی از بمباران افراد غیرنظامی، بمباران زیرساخت‌ها و جلوگیری از کمک رسانی به قربانیان، انگشت اتهام را به سوی عربستان سعودی نشانه می‌رود.

از سوی دیگر، او قطر را به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کرده است. اما این تحریم با شکست مواجه شد زیرا همه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با این تصمیم موافقت نکردند. فقط چهار کشور عربی در این تحریم با عربستان همسو شدند. این تحریم‌ها نیز نتوانست قطر را از پا درآورد.

شکست بعدی او نیز در لبنان بود. اما مردم لبنان اقدامات مداخله جویانه او را محکوم کردند. اقدامات او نتوانست حزب الله را منزوی کند و در واقع این عربستان سعودی است که منزوی شد. سیاست‌های عربستان در زمینه‌های دیگر مانند سوریه نیز به نتیجه نرسید و شکست خورد.