«علی العلاق» نماینده پارلمان عراق از «ائتلاف دولت قانون» اظهاراتی را در خصوص رأی دادگاه فدرال درباره رفراندوم منطقه کردستان این کشور مطرح کرد.

روزنامه المدی به نقل از العلاق گزارش داد که حیدر العبادی نخست وزیر عراق از اقلیم کردستان خواسته است در بیانیه خود که درباره غیرقانونی بودن رفراندم این منطقه صادر شد، به جای کلمه «احترام میگذاریم» از واژه «متعهد می‌شویم» استفاده کند.

وی با بیان این مطلب افزود: «واژه احترام میگذاریم از نظر سیاسی حامل دو مضمون است: نخست پذیرش حکم دادگاه فدرال بوده و دوم بدین معناست که اقلیم [کردستان در این خصوص] نظر دیگری دارد».

العلاق ادامه داد: «عدم اعلام لغو رفراندوم از سوی حکومت اقلیم [کردستان] نشان میدهد که [این اقلیم] برای جدایی آماده میشود».

این نماینده عراقی اظهار داشت که دولت این کشور بر اساس حق خود که در قانون اساسی آمده است، کنترل گذرگاههای مرزی و فرودگاهها را همچنان در اختیار دارد.

العلاق با اشاره به اینکه تحرکات برای به دست گیری کنترل گذرگاه «فیشخابور» از سوی دولت فدرال در حال حاضر متوقف شده است، اعلام کرد که علت این کار جلوگیری از ریخته شدن خون طرفین است؛ لذا «دولت زمینه را برای گفتگو و توافق برای حل مشکلات به صورت دوستانه فراهم کرده است».

این نماینده عراق در حال تأکید کرد که دولت مرکزی این کشور تا زمانی که اقلیم کردستان، رفراندم را لغو نکند، دولت مرکزی با «اربیل» هیچ گفتگویی را آغاز نخواهد کرد.

دادگاه عالی فدرال اوایل نوامبر با صدور حکمی، رفراندوم برگزار شده در اقلیم کردستان را غیر قانونی اعلام کرد.