نیکول شامپین (Nicole Shampaine) نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر پنجشنبه در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام گفت: آمریکا از گزارش 13 نوامبر (22 آبان) مدیر کل استقبال می کند که گفته بود آژانس به نظارت و تایید اجرای تمام تعهدات هسته ای ایران در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهد. 

نماینده آمریکا با 'تقدیر از کار عالی و حرفه ای مدیر کل ، معاون پادمانی مدیر کل و کارکنان آژانس' گفت: ایران باید بطور کامل به تمام جنبه های تعهدات خود در برجام متعهد باشد؛ چیزی کمتر از همکاری کامل و شفاف ایران ، به آژانس امکان نمی دهد که جامعه بین المللی را از پایبندی ایران به تعهداتش مطمئن سازد. 

وی مدعی شد: آمریکا سیاست خود را در قبال ایران مرور کرده و در پی آن ، روشن ساخته ایم که به تعهدات خود طبق توافق هسته ای پایبند می مانیم و انتظار داریم که ایران نیز به دقت تعهداتش را اجرا کند. 

نماینده آمریکا گفت: راستی آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته ای ایران برای اجرای موفقیت آمیز برجام ضروری است. هرگونه نگرانی جدید و معتبر درباره فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران می تواند و باید توسط آژانس پیگیری شود. آمریکا اطمینان دارد که آژانس و کارکنان حرفه ای و مجرب آن ، بطور مناسب این کار را خواهند کرد. 

وی همچنین تعهد مالی جدید یک میلیون دلاری آمریکا را برای اقدامات نظارت و راستی آزمایی برجام در ایران اعلام کرد. 

 نماینده آمریکا در حالی از گزارش آژانس مبنی بر تایید تعهدات ایران در برجام استقبال کرد که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده نمی تواند پایبندی ایران را به برجام تایید کند . 

از سوی دیگر ، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف های برجام بویژه آمریکا غیر قابل قبول است، گفت دولت آمریکا بر خلاف متن و روح برجام خصوصا' بندهای 26، 28 و 29 آن با محدود نمودن منافع ایران از توافق مزبور، رویکردی منفی در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است. 

نجفی تاکید کرد: برجام مسیری یک طرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران در صورتی می تواند ادامه یابد که همه طرف های برجام به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند.