نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیشتر شهروندان آمریکایی، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را مسئول مشکلات آتی اوباماکر (قانون بیمه درمانی تصویب شده در دولت پیشین این کشور) می‌دانند.

این نظرسنجی که از جانب بنیاد خانواده کایزر انجام شده است نشان می‌دهد 61 درصد شرکت‌کنندگان معتقد بوده‌اند رئیس جمهور آمریکا و حزب جمهوری‌خواه مسئول وقوع هرگونه مشکل در قانون مراقبت مقرون به صرفه هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد تنها 37 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده اند دولت اوباما که این قانون را در سال 2010 پیشنهاد داد، مسئول کاهش تعداد افراد تحت پوشش این بیمه درمانی است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا این قانون را برای گسترش پوشش بیمه درمانی برای 15 درصد از شهروندان این کشور معرفی کرد که فاقد هرگونه بیمه بوده اند.

دونالد ترامپ در طی رقابت‌های انتخاباتی خود تعهد کرد قانون اوباماکر را لغو خواهد کرد. وی پس از ورود به کاخ سفید در ژانویه سال جاری میلادی، در راستای لغو این قانون اقداماتی را انجام داد. با این‌حال، مجلس نمایندگان آمریکا تمامی تلاش‌های دولت ترامپ را ناکام گذاشت.

این نظرسنجی در بازه زمانی 5 روزه و در ماه نوامبر برگزار شد. در این نظرسنجی 1200 شهروند بزرگسال آمریکایی شرکت کردند. نیمی از این شرکت‌کنندگان اعلام کردند در صورتی که در ماه‌های آینده افراد کمتری مشمول این بیمه درمانی شوند، دولت ترامپ مسئول خواهد بود.

این در حالی است که بیشتر شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه در این نظرسنجی (نزدیک به 82 درصد) اعلام کردند اطمینان دارند ترامپ در بحث بیمه درمانی، در جهت منافع کشورشان حرکت خواهد کرد.

با این‌حال، بخش بیشتری از شرکت‌کنندگان (60 درصد) از جمله بخش بیشتری از دموکرات‌ها (89 درصد) به عملکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال این قانون اطمینان ندارند.

با این‌که تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای لغو و جایگزینی قانون مراقبت مقرون به صرفه ناکام مانده است، بسیاری از شهروندان این کشور، اقدامات این حزب را مسئول افزایش بهای بیمه اوباماکر در سال 2018 می‌دانند.