ماموستا نجم‌الدین آوا از شخصیت‌های دینی و رئیس شاخه سلیمانیه اتحادیه علمای اسلامی اقلیم کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد در صورتی که کشورهای اسلامی فرامین اسلام واقعی را پیاده کنند رفع مشکلاتی همچون بحران سوریه، یمن و لیبی آسان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسائل و تحولات اخیر اقلیم کردستان هم اشاره کرد و گفت: بر اساس روابط تاریخی خود با جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم تهران از نفوذ خود در عراق در راستای حفظ پیوند و مناسبات برادرانه کردها و شیعیان این کشور استفاده کند.

مشروح گفتگوی خبرنگار ما با رئیس شاخه سلیمانیه اتحادیه علمای اسلامی اقلیم کردستان عراق را در ادامه مشاهده می‌کنید:

کشورهای اسلامی با اختلافات و مشکلاتی روبرو هستند که مسئله ظهور و رشد گروهک‌های تکفیری در سالهای اخیر بر این مشکلات افزوده است. علل پیدایش چنین مشکلاتی را در چه می‌دانید؟

زمانی که از دولت‌های اسلامی از فرد به جامعه و از جامعه به حکومت ها صحبت می‌کنیم و «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» را اجرایی نکرده و تفرقه و چندین جبهه در میان ما حاکم باشد مشخص است که دست‌های دشمنان به آسانی در میان ما نفوذ خواهند کرد. آنهایی که دشمنان ملت ما، دین ما و کشورهای ما هستند با مشاهده تفرقه کشورهای اسلامی به بهترین نحو، سوءاستفاده کرده و از راه‌های گوناگون در پی اجرایی کردن نقشه‌ها و توطئه‌های خود خواهند بود تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. با وجود چنین بیماری در میان کشورهای اسلامی لازم است در وهله نخست از خودمان گله‌مند باشیم که خود را در برابر این بیماری مهلک واکسینه نکرده‌ایم. کشورهای اسلامی خود زمینه‌ساز اختلافات و کشمکش‌های داخلی هستند و دشمنان هم از این وضعیت در راستای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهند کرد، جالب اینجاست که برخی از کشورهای اسلامی بعدها دست به دامان همان دشمنان شده و از آنها برای رفع این مشکلات طلب یاری می‌کنند در حالی که مسیر اصلی و واقعی، پرهیز از ایجاد اختلافات و تکیه بر ظرفیت‌های عظیم اسلامی است نه اتکا به کشورهای غیر مسلمان که همیشه و به اشکال گوناگون دشمنی خود را با اسلام و مسلمانان نشان داده‌اند.

اتکای برخی از کشورهای اسلامی به سران و کشورهای بیگانه بر مشکلات جهان اسلام افزوده و مانع حل و فصل این مشکلات است. چنین کشورهایی چرا بدین مسیرها می‌پیوندند؟

در صورتی که مسلمانان، متحد و با یک موضع مشترک و افق تعیین شده در برابر دشمنان حرکت کنند ممکن است جهان اسلام به چنین وضعیتی گرفتار نمی‌شد. متاسفانه در حال حاضر اختلافات اسلامی به ویژه با اقدامات عربستان سعودی و از سوی دیگر مقاومت جمهوری اسلامی در برابر این اقدامات به اوج رسیده و این قدرت‌های اسلامی نقطه نظراتی علیه یکدیگر دارند. وضعیت سوریه را مشاهده کنید که همه مسلمانان را ناراحت و اندوهگین کرده است یا به همان شیوه در یمن و حتی در عراق ما با وضعیت اسفناکی روبرو هستیم که مشکلات جوامع اسلامی را بیشتر نمایان می‌کند. مشکل کشورهای اسلامی این است که در رویارویی با چنین وضعیتی به همکاری های خارجی دل بسته‌اند و اجازه حل و فصل مشکلات را در درون خانواده بزرگ اسلامی نمی‌دهند. ما باید با سعه صدر نسبت به رفع مشکلات و اختلافات اقدام کنیم. در صورتی که مسلمان الگویی از اسلام واقعی را با هم پیاده کنند چاره‌یابی مشکلات کشورهای یمن، سوریه، لیبی و .... آسان خواهد بود، اما متاسفانه جریان‌هایی در داخل جوامع اسلامی تنها به فکر منافع خاص خود بوده و پیروزی خود را در شکست جریان‌های دیگر اسلامی می‌بینند که این در واقع نقطه ضعف بزرگی برای مسلمانان و سوءاستفاده دشمنان خواهد بود.

به عنوان نمونه به همراهی عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌کنم که برای ملت‌های مسلمان مشهود است، این همان ترامپی است که از ورود بسیاری از مسلمانان جهان به آمریکا جلوگیری کرده و همیشه رویکرد ضداسلامی داشته است؟

مواضع دونالد ترامپ علیه کشورهای اسلامی به ضعف عملکردی ما مسلمانان برمی‌گردد که وی بتواند چنین گستاخی را علیه شماری از کشورهای اسلامی داشته باشد و این همان نکته است که در عدم انسجام اسلامی به آن اشاره کردم. ما متحد و یکپارچه نیستیم و دشمن هم این را در منفعت خود دیده و به اشکال گوناگون از آن بهره‌برداری می‌کند. ما در کنفرانس‌ها و تجمعات اسلامی همیشه مواضع خوبی اتخاذ می‌کنیم و بارها در کشورهای مختلف جهان مواضع خوبی در راستای اتحاد اسلامی اتخاذ شده است، اما در صحنه عمل چیزی مشاهده نمی‌شود و متاسفانه جریان‌هایی دیده می‌شوند که علیه جریان‌های مقابل در جوامع اسلامی به بیگانگان متوسل می‌شوند. به نظر اینجانب قبل از آنکه به نقد عملکرد ترامپ علیه مسلمانان بپردازیم لازم است در مواضع و عملکردهای خود تجدیدنظر کنیم که در جامعه‌ای به بزرگی جامعه اسلامی ضعف‌ها اینگونه آشکار و هویدا باشد که ترامپ و امثال وی به نفع خود از آن بهره‌برداری کنند. گذشته جوامع اسلامی را به یاد بیاورید که مسلمانان چه افتخارات و پیشرفت‌هایی داشته‌اند و بعدها با تفرقه و اختلافات داخلی و توطئه‌های دشمنان به کجا رسیده‌ایم که روزی نیست خون مسلمان در سرزمین‌های خود متاثر از این اختلافات و توطئه‌ها ریخته نشود. رمز بازگشت به دوران پرافتخار گذشته و شکست توطئه‌های امثال ترامپ همان وحدت اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران در تحولات جهان اسلام و منطقه همیشه نقش مثبت و نگاه اتحاد محوری داشته است. در سال‌های اخیر نیز با هدف حمایت از ملت‌های منطقه در عراق و سوریه نیز در نبرد مستقیم علیه تکفیری‌های تروریست شرکت داشته است. نقش جمهوری اسلامی ایران را به ویژه در عراق چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همچنانکه در بیشتر کنفرانس‌ها و تجمعات هم به آن اشاره داشته‌ایم جمهوری اسلامی ایران که شعار حمایت از مستضعفان جهان را برگزیده است همیشه و در همه حال، حامی و همکار ما در ادوار مختلف بوده است و ما امیدوار به تداوم این حمایت‌ها هستیم. ما به عنوان کردها خود را مدیون خدمات فراوان جمهوری اسلامی ایران دانسته و معتقدیم که در مرحله مقابله با تروریست‌های تکفیری هم ایران بیشترین نقش و البته خدمت به منطقه و کردها را داشته است. در خصوص تحولات اخیر کردستان عراق هم بار دیگر نگاه‌های ما متوجه جمهوری اسلامی ایران است. از جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم که با توجه به نفوذ و تاثیرگذاری خاص خود در عراق از تیره شدن روابط تاریخی شیعیان و کردهای عراق جلوگیری کند، اگر اختلافات سیاسی کنونی به اختلافات اجتماعی کردها و اعراب شیعی تبدیل شود خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، ما با برادران شیعه خود در عراق سال‌ها در یک سنگر علیه دیکتاتوری صدام جنگیده بودیم. ما خواهان آن هستیم که همان نقش مهم و سرنوشت‌ساز جمهوری اسلامی ایران در نبرد علیه تروریست های تکفیری در عراق و سوریه با به‌کارگیری نفوذ خود در عراق منجر به حفظ این روابط و تداوم سازگاری و روابط مسالمت‌آمیز کردها و عراقی ها به ویژه برادران شیعه شود. در حال حاضر که متاثر از اشتباه یکی از سران ما، حکومت عراق خود را پیروز میدان می‌داند تعاملات آتی بغداد با کردها نباید برآیندی از اشتباه فردی یا معادلات سیاسی باشد.

مسئله برگزاری رفراندوم تا حدی روابط اقلیم کردستان در حوزه داخلی عراق و منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. نگاه کردها در پسارفراندوم به ایران چگونه است؟

به زمانی برمی‌گردم که جمهوری اسلامی ایران هر آنچه را که در توان داشت با ما تقسیم کرد، در میان کردها حتی این نکته هم هست که در حادثه بمباران شیمیایی حلبچه شهدای ما در قبرستان‌های ایران تدفین شدند و این بدان معنی است که ایران برای ما تا چه اندازه از خودگذشتگی داشته و اطمینان دارم که در حافظه تاریخی کردها نیز به یادگار خواهد ماند. البته در موضوع رفراندوم و حوادث پس از آن ما انتظار بیشتری از جمهوری اسلامی ایران داریم و این انتظار هم بیشتر به روابط تاریخی ما برمی‌گردد که همیشه به آن مفتخر بوده‌ایم. رفراندوم نمی‌تواند ما را به دوست اسرائیل تبدیل کند، خون شهدای ایران و کردها در سنگر مبارزه با صدام و حتی در نبرد علیه تروریسم تکفیری با هم ریخته شده است، پیوند اجتماعی ما با ایرانیان فراتر از آن است که دیگران بخواهند جای آن را بگیرند، کردها دوستدار یهودیان اسرائیلی نخواهند بود اگرچه ممکن است افراد قلیلی یافت شوند که در اقلیم کردستان هم متاثر از سیاست خود به دنبال چنین چیزی باشند اما عامه مردم کرد خواستار تداوم روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران هستند و ایران هم کردها را به خاطر چنین مسائلی کنار نخواهد گذاشت.

در واقع انتظار ما این است که مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران مسئله یک ملت را به یک مسئول و موضوع خاصی پیوند نزنند. البته لازم می‌دانم به شخصیت مقام معظم رهبری ایران هم اشاره کنم، نقش رهبران کشورها در ترفیع و تنزیل آنها تاثیرگذاری زیادی دارد، عراق زمان صدام را مشاهده کردید که ملت ما به وسیله این دیکتاتور به چه مصیبت‌هایی دچار شد. افتخارات امروز جمهوری اسلامی ایران مرهون وجود رهبری فرزانه همچون آیت‌الله خامنه‌ای است. رئیس‌جمهور ایران تنها به ملت ایران اختصاص دارد اما مقام معظم رهبری نه تنها رهبر بلکه پدری خوب برای مسلمین جهان هستند، ما چاره‌یابی مشکلات عراق و منطقه را از ایشان طلب می‌کنیم نه افراد بیگانه و خارج از منطقه. ایران همانگونه که در نبرد علیه تروریسم به افتخارات و توفیقات مهمی در سطح منطقه رسیده است در این مرحله نیز می‌تواند همان نقش را در اختلافات جاری اقلیم کردستان و حکومت مرکزی ایفا کند.