در ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجال برانگیز «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در مورد «نازنین زاغری» تبعه انگلیسی-ایرانی بازداشت‌شده در ایران، وزیر محیط زیست انگلستان به دفاع از جانسون پرداخت.

«مایکل گاو» در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «بی بی سی»  در پاسخ به این سئوال که نازنین زاغری در ایران مشغول چه کاری بود، گفت: «نمی‌دانم.»

وی در ادامه با زیر سئوال بردن محکومیت زاغری گفت: «موردی که باید تاکید کنم این است که دلیل حضور زاغری در ایران و در زندان برای ما تاکنون روشن نشده است.»

رسانه‌های انگلیسی این گفته گاو را موجب تضعیف تلاش‌ها برای آزادی زاغری دانسته‌اند.

در حالی که مقامات انگلیسی تاکنون اصرار داشتند که زاغری برای دیدن خانواده‌اش به تهران سفر کرده،  بوریس جانسون هفته گذشته در اظهاراتی که بعدا از آن با عنوان «گاف» یاد شد، گفت: «وقتی به کار نازنین زاغری‌ رتکلیف نگاه می‌کنم، آن طور که من فهمیدم او [در ایران] فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات با واکنش شدید رسانه‌های انگلیسی روبرو شد و حتی بسیاری استعفا یا برکناری او را خواستار شدند.

با این حال، گاو گفت: «این که کانون توجه‌ها بر جانسون باشد در حالی‌که ایران متهم است، اشتباهی بزرگ است.»

وی گفت که هیچ توجیهی برای زندانی بودن زاغری نیست و او باید آزاد شود.

وزیر خارجه انگلیس قصد دارد به زودی به ایران سفر کند. او گفته امیدوار است که بتواند در جریان این سفر دیداری هم با زاغری داشته باشد.

زاغری سال گذشته در حالی که تهران را برای بازگشت به انگلستان ترک می‌کرد، بازداشت شد. وی که پیش از این با بنیاد «تامسون رویترز» همکاری داشته به «همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم» متهم شده است.