"غلامعلی خوشرو"، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع صالح جهانی برای راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام است.

وی در سخنرانی جمعه 19 آبان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: این نهاد بارها تایید کرده که ایران به الزامات پادمانی خود پایبند و به تعهدات هسته‌ای‌اش تحت برجام ملتزم بوده است. بر این اساس هر ادعایی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پای بند نیست، بی ارزش و فاقد اعتبار است.

نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: هر گونه درخواست یکجانبه برای دائمی کردن اقدامات اعتمادساز ایران کاملاً غیرقابل قبول است چون چنین درخواستی هم با نص و هدف برجام در تعارض است و هم مغایر حقوق مسلم کشورها تحت ان پی تی می‌باشد.

آقای خوشرو تأکید کرد برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است که نه قابل مذاکره مجدد است و نمی توان آن را به صورت یکجانبه لغو کرد و بنابراین همه اعضای برجام باید به کلیه تعهدات خود تحت این سند عمل کرده و از هر اقد امی در مغایرت با آن خودداری کنند.

وی افزود: ایران تاکنون به برجام پای بند بوده و مادامی که کلیه اعضای دیگر برجام نیز به‌موقع و بطور کامل به کلیه تعهدات خود تحت این سند پای بند باشند، ایران هم به آن پای بند خواهد بود.

خوشرو با اشاره به وظیفه اصلی آژانس، یعنی کمک به کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، خواستار افزایش اینگونه فعالیت‌های آژانس، بویژه متناسب با نیازها و انتظارات کشورهای در حال توسعه شد.

وی گفت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به فعالیت های هسته ای خود در زمینه تحقیق، توسعه و تولید انرژی هسته ای، از جمله داشتن چرخه ملی کامل سوخت هسته ای برای اهداف صلح آمیز ادامه دهد.

در این نشست، آمانو مدیرکل آژانس گزارشی از فعالیت های یک سال اخیر این نهاد به مجمع عمومی ارائه کرد و از جمله پای بندی مجدد ایران به تعهدات هسته ای خود تحت برجام را مورد تأیید قرار داد.