ظاهراً همه چیز بر یک فعالیت رسانه‌ای عادی دلالت دارد. منبع خبر مردمی هستند که برای زیارت اربعین راهی عراق شده‌اند. اخبار و تصاویر منتشر شده هم نادرست نیست. تصاویر و اخباری که بر وضعیت نامناسب آب و هوای عراق و گرد و غبار در این کشور دلالت دارد. منبع و اخبار درستی که در حیطه پروپاگاندای سفید رسانه سلطنتی انگلستان می‌گنجد و از این مسیر می‌کوشد تا آنچه را این دستگاه تبلیغاتی مد‌نظر دارد از حماسه اربعین به جهانیان مخابره کند، نه واقعیت رژه سیاسی - ‌آیینی میلیون‌ها نفر از مسلمانان و شیعیان که با حضور غیر‌مسلمانان آزاده جهان زیباترین حماسه حسینی را هزار و 400 سال بعد از واقعه عاشورا رقم می‌زند. بی‌بی‌سی به طور آشکار نگران آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این حماسه بزرگ است و خوب می‌داند حماسه اربعین گروهک‌های دست‌پرورده دنیای غرب همچون داعش را آنچنان به وحشت می‌اندازد که می‌فهمند جایی که فرهنگ پویای عاشورایی و نظام شیعی حاکم است، جای آنها نیست. به همین خاطر هم هست که می‌کوشد تا با زوم دوربین‌ها و تمرکز رسانه‌ای روی نقطه کوچکی از این حماسه مانع از رسیدن پیام حماسی پیاده‌روی میلیونی اربعین به جهانیان شود.

شیوه‌های رسانه‌ای بی‌بی‌سی دیگر حتی برای بسیاری از مخاطبانش رو شده است. این نخستین‌بار نیست که بنگاه خبرپراکنی دستگاه سلطنتی انگلستان دوربینش را روی حاشیه‌ای کوچک متمرکز می‌کند تا واقعیت‌های به نمایش درآمده در گستره‌ای بزرگ را پنهان کند. سیاست این رسانه کهنه‌کار در برابر رویدادهای گوناگون آنچنان مغرضانه است که وقایعی همچون کشتار مسلمانان روهینگیا یا فجایع انسانی در یمن و غزه گاهی حتی در حد یک خبر کوتاه هم از بی‌بی‌سی مخابره نمی‌شود. بگذریم از اینکه اگر هم این رسانه وارد وادی مخابره اخبار مخالف با سیاست‌های انگلستان و غرب شود، به‌گونه‌ای این اخبار را مخابره می‌کند که مخاطب به نتیجه مطلوب این رسانه برسد؛ اگرچه امروز سطح سواد رسانه‌ای افراد آنقدر بالا رفته که اخبار را از منابع مختلف پیگیری و با مقایسه نوع پوشش‌های رسانه‌ای به اهداف پشت پرده رسانه‌ها پی ببرند.

حذف و سانسور حماسه آزادگی

حماسه اربعین 20 میلیونی سال‌های قبل هم با حذف و سانسور رسانه‌هایی همچون صدای امریکا، بی‌‌بی‌سی، دویچه‌وله و رادیو فردا مواجه شده بود. حتی برخی از این رسانه‌ها به واسطه وحشتی که از آثار جهانی این حرکت عظیم و نمادین در نمایش قدرت اسلام دارند به شکلی علنی به انتقاد و بدگویی از حماسه اربعین می‌پردازند، اما برخی دیگر از این رسانه‌ها رویکرد حرفه‌ای‌تر در پیش گرفته‌اند و با پروپاگاندای سفید در تلاشند تا از یک‌سو اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند و از سوی دیگر تنها بخش‌هایی از این حماسه را بازتاب دهند و این روند امسال هم همچون سال‌های گذشته ادامه دارد. بی‌بی‌سی فارسی هم یکی از پیشتازان چنین رویکردی است. در میان اخبار و گزارش‌های رسمی بی‌بی‌سی هر چند به حماسه اربعین و خیل مشتاقانی که با وجود تمام سختی‌ها با نهایت عشق و شوری وصف‌ناپذیر خود و به عشق زیارت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین در تلاشند تا به این جریان بپیوندند، کوچک‌ترین اشاره‌ای نمی‌شود، اما در کانال این بنگاه خبری هرازچندگاه تصاویری از وضعیت گرد و غبار در نجف اشرف یا اخبار کنسل شدن پروازها به واسطه بدی آب و هوا مخابره می‌شود و از انعکاس اشتیاق مردم برای حضور در این حماسه و همچنین آمار میلیونی زائرانی که از هر سن و سال و با هر شرایطی می‌کوشند تا خود را به کربلا برسانند، هیچ خبری نیست. همچنین در کانال بی‌بی‌سی از مردم خواسته شده تا در صورت بروز مشکل مشاهدات خود را برای انتشار به بی‌بی‌سی ارسال کنند، اما نکته قابل‌تأمل شکست تلاش‌های مذبوحانه سناریوی پروپاگاندای این رسانه در جلب مشارکت مردم برای گم کردن اربعین در غبار رسانه‌ای است. به‌گونه‌ای که تصاویر ارسالی مردمی از وضعیت آب و هوا یا سرگردانی مسافران به دلیل کنسل شدن پروازها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. به همین خاطر هم هست که رویکرد رسانه‌ای بی‌بی‌سی دوباره به حذف و سانسور تغییر کرده است.

سیل خروشان عاشقان حسین

با تمام این شیطنت‌ها مردم مسلمان اعم از شیعه و سنی و حتی غیر‌مسلمانان آزاده‌ای که مرام آزادگی حسین بن علی (ع) نمک‌گیرشان کرده همچون قطره‌هایی در مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا به هم می‌پیوندند تا سیل خروشان حماسه اربعین خانه عنکبوت‌هایی همچون داعش و اربابانش را ویران کند و این شاید همان معنای کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاست.