نتایج پژوهش «مرکز سوفان» نشان داد صدها نفر از تروریست‌های انگلیسی داعش با آزادسازی بخش‌های زیادی از سوریه و عراق از اشغال عناصر این گروه به کشور خود (انگلیس) بازگشته اند.

بر اساس این پژوهش، دست کم 425 نفر که برای پیوستن به گروه تروریستی داعش، انگلیس را ترک کرده بودند، پس از آزادسازی سوریه و عراق به انگلیس بازگشته اند. برخی از این افراد از گروه تروریستی داعش ناامید شده اند و برخی دیگر هم پس از آزادسازی رقه سوریه در اوایل ماه جاری میلادی، تصمیم به بازگشت به انگلیس را گرفته اند.

این تحقیقات همچنین نشان داد تاکنون 900 نفر از اعضای داعش به ترکیه، 800 نفر به تونس و 760 نفر به عربستان سعودی بازگشته اند. همچنین 300 نفر هم به آلمان و 271 نفر به فرانسه بازگشته اند.

فردی که در انجام این پژوهش مشارکت داشت و یکی از اعضای سابق ام آی 6 بود، هشدار داد که بازگشت این عناصر خارجی به کشورهای خود می تواند یک چالش بسیار بزرگ برای کشورهای مختلف در سالهای آتی باشد.

وی افزود: بیشتر این افراد یا پس از بازگشت بازداشت و زندانی شده اند و یا به کلی ناپدید شده اند. افراد بازگشته به کشور هنوز تهدیدی تروریستی برای جهان ایجاد نکرده اند؛ اما همانطور که می دانیم تعداد حملات مرتبط با گروه تروریستی داعش و یا الهام گرفته از این گروه همچنان رو به افزایش است. همه افراد بازگشته -دلیل بازگشتشان هر چه که باشد-تا حدودی یک تهدید محسوب می شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون حدود 850 نفر از انگلیس به مناطق تحت تصرف داعش در سوریه و عراق رفته‌اند. از این میان 100 نفر آنها زن و 50 نفرشان کودک بوده اند.