اظهارات، رفتار و سیاست های دونالد ترامپ چه در دوران رقابت‌های انتخاباتی ‌و چه در دوران استقرار در کاخ سفید همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. 

نخبگان و سیاستمداران آمریکا همواره جزو منتقدان رئیس‌جمهوری بوده‌اند و با او درباره بسیاری از مسائل داخلی و خارجی اختلاف دارند. در این میان سیاست های وی در قبال ایران و کره شمالی همواره یکی از برجسته ترین پرونده های مورد اختلاف است و درباره این مسائل همواره در کاخ سفید نوعی سردرگمی و آشفتگی دیده می شود. 

بحث و جدال هایی که در کاخ سفید بر سر برجام و کره شمالی وجود دارد نشان می دهد که رسیدن به اجماع بر سر این پرونده ها که رئیس جمهوری آمریکا همیشه از آن انتقاد می کند، چندان آسان نیست. در یک سو ترامپ و هم فکرانش خواهان نادیده گرفتن توافق هسته ای ایران و وارد شدن به جنگ با کره شمالی هستند و از سوی دیگر افرادی خواهان ادامه برجام و همچنین وارد شدن به مذاکره با کره شمالی هستند. 

این گزارش در بردارنده مهمترین تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره اختلاف ترامپ و اطرافیان او درباره ایران و کره شمالی منتشر شده است. 

** شکاف میان مقامات آمریکا 

روزنامه های «الحیات» چاپ لندن، «المصراوی» و «صدی البلد» مصر، «العربی الجدید» و تارنمای «البدیل» مصر اختلاف رئیس جمهوری آمریکا و اطرافیان او را درباره توافق هسته ای ایران بررسی کردند. 

به نوشته روزنامه الحیات، «باب کورکر» سناتور جمهوریخوا و یکی از اعضای برجسته کنگره سیاست های ترامپ را مورد حمله قرار داد. او گفت تهدید دیگر کشورها توسط ترامپ آمریکا را در مسیر جنگ جهانی سوم قرار می دهد. ترامپ و باب کورکر وارد درگیری لفظی آشکاری شده اند.

باب کورکر ترامپ را تهدید کرد که طرح اصلاح مالیاتی و تحریم ها علیه ایران را ناکام خواهد گذاشت و کاخ سفید آرای لازم را برای پیش بردن این طرح ها به همراه نخواهد داشت. 

اختلاف ترامپ و کورکر بیانگر ادامه شکست های ترامپ و شکاف در حزب جمهوریخوا است. ترامپ در به دست آوردن حمایت اعضای این حزب شکست خورده است. کورکر که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از بارزترین هواداران ترامپ بود اکنون به سرسخت ترین مخالفان او تبدیل شده و به کاروان مخالفان جمهوریخواه سیاست خارجی ترامپ پیوسته است. 

تردیدی نیست که اختلاف ترامپ با باب کورکر برنامه های ترامپ را در مرحله سرنوشت ساز دولت او با شکست روبرو خواهد کرد. زیرا کورکر نقش مهمی در پیش بردن تصویب قانون اصلاح مالیاتی و مشخص کردن سرنوشت توافق هسته ای ایران دارد. کورکر از طرح اصلاح مالیاتی ترامپ انتقاد کرده و گفته است این طرح کمبود بودجه را بیشتر می کند و این موضوع سبب تصویب نشدن طرح می شود.

به نوشته تارنمای البدیل، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد ارتش آمریکا در کمیته خدمات مسلحانه در مجلس سنای آمریکا گفت اگر آمریکا توافق هسته ای را نادیده بگیرد از پیامدهای ناگوار آن رنج خواهد برد. او در این زمینه با ترامپ اختلاف دیدگاه دارد. به احتمال زیاد دولت آمریکا در دستیابی به تعداد کافی از همپیمانانی که با سیاست های جنگی واشنگتن با ایران موافق باشند با فشارهای بسیاری روبرو خواهد شد به ویژه که برقراری روابط اقتصادی با ایران نشان داده است مناسبات بای هر دو طرف سودمند است. 

به نوشته روزنامه صدی البلد، در کاخ سفید تنش هایی در جریان است. «تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، ترامپ را احمق توصیف می کند و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا از ترامپ می خواهد به توافق هسته ای با ایران پایبند باشد. 

روابط ترامپ و تیلرسون به تازگی بسیار تیره شده است. این موضوع سبب شد تا بسیاری از رسانه ها خبرهایی درباره آمادگی تیلرسون برای کناره گیری از دولت ترامپ منتشر کنند. 

در این زمینه نشریه «هیل» این کشور گزارشی را منتشر کرد که در آن از روابط رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور و تاثیر آن بر روابط دیپلماسی آمریکا در دوره اخیر سخن به میان آورد. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، میان ترامپ و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا درباره توافق هسته ای ایران اختلاف وجود دارد به طوری که ماتیس بر ضرورت ادامه توافق هسته ای برای حفظ امنیت ملی آمریکا تاکید کرده است. این در حالی است که ترامپ برای لغو توافق هسته ای تلاش می کند. این موضوع نشان می دهد که اختلاف از ویژگی اساسی دولت آمریکا در دوره ترامپ است. 

به نوشته روزنامه المصراوی، رهبران جمهوریخواه آمریکا در انتقاد آشکار از رئیس جمهوری آمریکا جرات بیشتری پیدا کرده اند. این نشان می دهد در دورن این حزب احساس سرخوردگی افزایش یافته است. 

به نوشته المصراوی به نقل از نشریه هیل، «بیتر وینر» عضو حزب جمهوری خواه آمریکا که در سه دولت سابق آمریکا فعالیت داشت مدت ها است از ترامپ انتقاد می کند. 

او گفت: تعداد بسیاری از جمهوریخواهان به دلایل بسیاری از ترامپ خرسند نیستند. علت ناخرسندی برخی از آن را می توان فهمید و علت نارضایتی برخی دیگر را نمی توان درک کرد. اما آنان ترجیح می دهند به ترامپ حمله نکنند. در پشت پرده و با سپری شدن هر روز و ماه بیشتر امور برای ما آشکارتر می شود. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با انتقاد از ترامپ، نادیده گرفتن توافق هسته ای را برای امنیت ملی آمریکا زیان بار دانست. 

او گفت این تصمیم آمریکا را نزد نزدیک ترین همپیمانان آن منزوی می کند و سخنان ترامپ درباره ایران بیانگر وجود بیماری روانی در او و خطرناک است. 

همچنین «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا تهدید به لغو توافق هسته ای را اشتباه تاریخی به شمار آورد که در شرایطی حساس کنونی، امنیت آمریکا را تهدید می کند. 

«برنی ساندرز» سناتور آمریکایی گفت: مخالفت ترامپ با تایید برجام یک اقدامی دیگر از رفتارهای احمقانه است که امنیت آمریکا را تهدید می کند. سناتور «ویرمنت» هم با انتقاد از ترامپ گفت اکنون توپ در زمین کنگره است. کنگره باید به دقت به خواسته های آژانس اطلاعات آمریکا درباره توافق هسته ای ایران توجه کند. او از کنگره خواست برای جلوگیری از وارد شدن آمریکا به جنگی خطرناک تلاش کند. 

«بنجامین بن رودس» یکی از مشاوران عالی «باراک اوباما» هم در توئیت های خود از ترامپ انتقاد کرد و گفت او اعتبار آمریکا را در جهان از بین برده و به تندروهای ایران خدمات بسیاری کرده است. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «کرس بریان ستیلتر» روزنامه نگار آمریکا گفت: جمهوریخواهان در کنگره، مسوولان بلند پایه وزارت اطلاعات، فرماندهان بلند پایه ارتش که با کاخ سفید و ترامپ وارد تعامل شده اند به این نتیجه رسیده اند که او برای ریاست جمهوری مناسب نیست. 

** مخالفت اطرافیان ترامپ با رویکردهای او 

روزنامه های «الاخبار» لبنان، صدی البلد و العربی الجدید در بخشی از گزارش های اختلاف ترامپ با تیلرسون درباره کره شمالی و ناآگاهی رئیس جمهوری آمریکا پیچیدگی عرصه بین الملل را مورد توجه قرار دادند. 

به نوشته روزنامه الاخبار، ترامپ و ریکس تیلرسون درباره کره شمالی و دیگر مسائل اختلاف دارند. تیلرسون می تواند رضایت همه بجز ترامپ را به دست آورد. او هرگاه یک گام به جلو برای ثابت کردن خود به عنوان رهبر دیپلماتیک بر می دارد ترامپ دخالت می کند و او را به عقب می راند. او در عرصه سیاست خارجی مسائل را پیگیری می کند اما ترامپ وارد عمل می شود و رفتارهای او ناپسند می داند. 

بر پایه این گزارش، تیلرسون هنگامی که به طور آشکار از کانال های دیپلماسی به کره شمالی سخن به میان آورد، ترامپ عصبانی شد. زیرا این در شرایطی بود که رئیس جمهوری آمریکا رویارویی با رهبر کره شمالی را ترویج می کرد. 

به نوشته روزنامه صدی البلد، ترامپ و تیلرسون درباره نحوه برخورد با کره شمالی اختلاف نظر دارند. تیلرسون در مناسبت های مختلف خواستار تعامل با کره شمالی و رهبر این کشور از راه گفت و گو و سیاسی سیاست است. این در حالی است که ترامپ برخلاف تیلرسون عمل می کند و از تیلرسون خواسته است درباره رهبری کره شمالی وقت را هدر ندهد. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، روابط تیلرسون و ترامپ ایده ال نیست هر لحظه ممکن است به مرز انفجار برسد و هرگاه ترامپ فرصت را مناسب ببیند برای رهایی از تیلرسون تردید نخواهد کرد. او هفت تن از معاونان ارشد و وزیران خود را طی کمتر از یک سال از دوران ریاست جمهوری خود برکنار کرده است. 

ترامپ و تیلرسون درباره سیاست خارجی اختلاف های اساسی دارند. ترامپ سیاست خارجی مبتنی بر هرج و مرج و آشوب را دنبال می کند و از قدرت زور و تهدید استفاده می کند و به دیپلماسی و گفت و گو و مذاکره هیچ اهمیتی نمی دهد. او مانند گاو وحشی است و به دنبال پیروزی نظامی در خارج است. اما تیلرسون در برخورد با مسائل سیاست خارجی با آرامش برخورد می کند. این موضوع سبب شده است تا او همواره در ترسیم سیاست خارجی آمریکا با ترامپ اختلاف داشته باشد. 

روزنامه العربی الجدید نوشت: ترامپ از پیچیدگی های عرصه بین المللی و در هم تنیدگی مسائل هیچ اطلاعی ندارد. او بر این باور است که برتری نظامی و اقتصادی آمریکا برای حل چالش های بین المللی کافی است اگرچه لازم باشد از زور و قدرت استفاده شود. تاریخ آمریکا، رئیس جمهوری به نادانی و بی مهارتی ترامپ را به خود ندیده است. 

ترامپ پیش از این در هیچ یک از پست های دولتی ماموریتی را عهده دار نبوده است و به خود فرصت آموزش و کسب تجربه هم نمی دهد. بلکه او به طور بی سابقه ای احساساتی عمل می کند و این موضوعی است که آمریکا را در بحران و مشکلات بسیاری وارد خواهد کرد.