به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، مرکز رسانه‌ای ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی با تاکید بر اینکه نیروهای کرد با موشک‌های ساخت آلمان نیروهای پلیس فدرال را هدف قرار داده‌اند، اعلام کرد که پیشمرگ‌ها با این کار توافقنامه‌های تسلیحاتی که با آلمان به امضا رسانده بودند را نقض کردند.

مرکز مذکور در بیانیه خود آورده است: در شرایطی که ما از حمایت کشورهای جهان از عراق در نبرد با داعش به ویژه برنامه‌ها برای تجهیز نیروهای پیشمرگ به سلاح تقدیر می‌کنیم، اما متاسفانه روز جمعه موشک‌های آلمانی که تنها جهت مبارزه با داعش در اختیار پیشمرگ‌ها قرار گرفته بود، در منطقه "آلتون کوبری" در استان کرکوک علیه نیروهای پلیس فدرال به کار گرفته شدند و این حملات خسارات و تلفاتی را در پی داشت.

این مرکز با اشاره به عدم پایبندی نیروهای پیشمرگ به استفاده از اسلحه‌های آلمانی تنها علیه تروریست‌ها تاکید کرد، در متن توافقنامه‌ای که در مورد برنامه‌های تجهیز پیشمرگ‌های کرد به اسلحه با آلمان به امضا رسیده است، بر حمایت از این نیروها در عملیات‌های ضد داعش و نه علیه نیروهای ارتش عراق تاکید شده است.

مرکز یاد شده در ادامه تاکید کرد، ما این نقض و عدم پایبندی به توافقنامه استفاده از اسلحه‌ها تنها علیه کانون‌های تروریستی را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.

اورسلا فوندرلاین، وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که برلین ماموریت آموزش نیروهای پیشمرگ در شمال عراق را به دلیل درگیری‌ها میان کردها و بغداد به حالت تعلیق در خواهد آورد.