9 ساختمان سانتالایا، یک ساختمان پوشیده از گیاه در وسط بوگوتا در کلمبیا است که یکی از شگفت انگیزترین باغ های شهری است که تا به حال ایجاد شده است. بیش از 3000 متر مربع از سطح این ساختمان که 11 طبقه روی زمین و 2 طبقه زیرزمین است با گیاه پوشیده شده و آن را تبدیل به بزرگترین باغ عمودی دنیا کرده است. ساخت این باغ عمودی خیره کننده در سال 2015 به پایان رسیده است.

امروزه از آن به عنوان قلب سبز بوگوتا یاد می کنند و هم به عنوان نماد پایداری و هم یادآوری نقش مهم گیاهان در زندگی روزمره ما عمل می کند. بزرگترین باغ عمودی دنیا از 115000 گیاه از 10 نوع و 5 خانواده مختلف از گیاهان جنگل های بارانی کلمبیا تشکیل شده است. در این نوع باغ انتخاب گونه ها بسیار مهم است، زیرا تنوع زیستی در اکوسیستم های عمودی امکان تعامل بین گونه هایی که آن را شکل می دهند؛ هم گیاهان و هم میکروارگانیسم ها می دهد.

احتمالا بزرگترین چالشی که طراحان این ساختمان با آن روبرو بوده اند سیستم آبیاری است که باید همه گیاهان را در مرکز شهر زنده نگه دارد. تنوع زیاد گونه های انتخاب شده برای ایجاد این باغ چشمگیر تنظیم پارامترهای شیمیایی آب و مواد مغذی آن را سخت می کند. طراحان در نهایت از یک سیستم انحصاری استفاده کردند که از بیش از 40 بخش آبیاری تشکیل شده که به طور خودکار با توجه به رطوبت و تابش خورشید تنظیم می شوند. هم چنین این سیستم به گونه ای طراحی شده تا همه آب های باقی مانده روی این دیوار زنده و همچنین فاضلاب تولید شده توسط ساکنان را بازیافت کند.

یک باغ عمودی با این ابعاد می تواند اکسیژن مورد نیاز بیش از 3100 نفر در سال را تامین کند و حدود 775 کیلوگرم فلزات سنگین را پردازش کند و بیش از 2000 تن گازهای مضررا تصفیه کند و بیش از 400 کیلوگرم گرد و خاک را جذب کند. 11500 گیاه هم چنین می تواند کربن تولیدی 700 نفر را جبران کند. پوشش گیاهی هم چنین به عنوان عایق طبیعی ساختمان عمل می کند و دمای داخل را در ماه های تابستانی و استفاده از دستگاه تهویه را کاهش می دهد. تصور کنید صدها ساختمان زیبای زنده به این شکل در شهرهای شلوغ جهان داشته باشیم!

بزرگترین باغ عمودی دنیا (+عکس)
بزرگترین باغ عمودی دنیا (+عکس)
بزرگترین باغ عمودی دنیا (+عکس)
بزرگترین باغ عمودی دنیا (+عکس)
بزرگترین باغ عمودی دنیا (+عکس)