امانوئل ماکرون اظهار کرد، اروپا هر چه را که در توان دارد، برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهد؛ ضمن آن که وی مایل است مذاکراتی را با ایران در خصوص فعالیت‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای این کشور آغاز کند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد، امانوئل ماکرون در پایان نشست شورای اروپا در بروکسل گفت: ما به طور غیررسمی در خصوص مسائل بین‌المللی سخن گفتیم. شورای اروپا در قبال ایران در بحثی که از سوی فدریکا موگرینی آغاز شد، تمایل تمامی کشورهای اروپایی در مورد حفظ توافق هسته‌ای با ایران و اجرای درست آن را تأیید کرد.

وی گفت: ما در این زمینه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس تبادل نظر کردیم. هماهنگی نزدیکی میان ما در خصوص ایران وجود دارد. خواسته ما این است که هر چه را که در توان داریم انجام دهیم تا توافق ژوئیه 2015 حفظ شود. عصر دیروز فرصتی برای دیدار با دبیرکل آژانس انرژی اتمی پیش آمد و او آخرین بازرسی‌های صورت گرفته در ایران را گزارش داد. من امیدوارم بتوانیم حداکثر اطلاعات و حقایق این بازرسی‌ها را در اختیار تمامی شرکای خود و همچنین تصمیم‌گیرندگان بعدی یعنی اعضای کنگره قرار دهیم.

ماکرون تصریح کرد: ما بر لزوم ظرفیت‌سازی برای پایبندی به همه ابعاد توافق در سطح اروپا تأکید کردیم. این به معنای از سر گرفتن روابط اقتصادی با ایران و اجتناب از اعمال هرگونه فشار است. اعمال فشار تصمیم آمریکاست و با حفظ توافق 2015 در تضاد است. ما همچنین تصمیم گرفتیم به طور فعال با آمریکا همکاری کنیم تا مقامات این کشور را در مورد هر فرآیندی که به ادامه یافتن این توافق منجر می‌شود، قانع کنیم.