«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری «بلومبرگ»، که روز گذشته منتشر شد، گفته است: «انتظار زیادی ندارم که (بحران با قطر) به‌زودی حل و فصل شود.» وی از پاسخ دادن به این سوال، که کدام کشور بزرگ‌ترین مسئول در این بحران است، خودداری کرد.

تیلرسون با اشاره به این‌که برخی طرف‌های درگیر در این بحران برای حل این مشکل تلاش نمی‌کنند، گفت: «به‌نظر می‌رسد بی‌تمایلی جدی در نزد برخی طرف‌ها در تعامل با این بحران وجود دارد... قطر به وضوح اعلام کرده که آماده مذاکره است، توپ الان در زمین بازی دیگر کشورهای درگیر است.»

وی با تأکید بر این‌که ایالات متحده به حمایت از حل و فصل بحران با ایجاد کانال‌های تماس بین طرف‌های درگیر در این بحران ادامه می‌دهد، گفت: «نقش ما این است که مطمئن شویم کانال‌های ارتباطی بین این کشورها برای ارسال پیام باز است و مواضع خیلی روشن و واضح به دو طرف منتقل شود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما آماده‌ایم تا برای نزدیک کردن دو طرف نقشی ایفا کنیم، اما الان تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده رهبری این کشورها است.»

«شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، روز چهارشنبه طی اظهاراتی خواستار رفع محاصره این کشور از سوی عربستان، امارات بحرین و مصر شد و در عین حال برای گفت‌وگو با این کشورها اعلام آمادگی کرد.

عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده و مصر، پنجم ژوئیه گذشته با متهم کردن قطر به حمایت و تامین مالی تروریسم، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کرده و فهرست شروط 13گانه‌ای را برای ازسرگیری روابط با آن مطرح کرده‌اند.

طبق این گزارش، وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز به منطقه خلیج‌فارس سفر کند. وی ابتدا به عربستان و سپس به قطر می‌رود و بعد از آن عازم پاکستان و هند خواهد شد .