در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره راهبرد جدید دونالد ترامپ در قبال برجام و ایران ادامه دارد، یک عضو ارشد جمهوریخواه کنگره آمریکا توصیه‌هایی درباره مواضع برجامی واشنگتن ارائه کرده است.

رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که بارها مخالفت خود را با با مواضع دولت باراک اوباما در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرده است، حال از لزوم «اجرای سفت و سخت» آن صحبت کرده است.

«اد رویس» درباره تحرکات پیش روی کنگره آمریکا در قبال برجام و انتقال احتمالی سرنوشت آن به قانونگذاران آمریکایی از سوی دونالد ترامپ گفت: «ما فرصتی برای پیش بردن یک مصوبه را داریم. بزرگ‌ترین نقایص نقایصی هستند که ما در گذشته درباره آن صحبت کردیم».

این قانونگذار ارشد آمریکایی که پیشتر بر لزوم مقابله با رفتار منطقه‌ای ایران تاکید کرده بود، در اظهارات تازه خود تصریح کرد: ما با اروپایی‌ها(درباره برجام) کار خواهیم کرد در حالی که برخی مفاد کلیدی و مهم را اضافه کنیم؛ مفادی که به ما اجازه خواهد داد رفتار خطرناک ایران را مهار کنیم».

اد رویس در ادامه مدعی شد: «صد میلیون دلار، میزان پولی است که به ایران از توافق دریافت کرده که بخش اعظم آن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسید».

وی افزود: «هدف من آن است که تلاش کنم همکاری اروپایی‌ها با ما را حفظ کنم. من اگر باشم سفت و سخت این توافق کنونی را اجرا خواهم کرد».

وی گفت: «توافق هسته‌ای معیوب و ناقص رئیس‌جمهور اوباما قمار درباره این بود که ایران تبدیل شدن به یک بازیگر مسئول را انتخاب خواهد کرد و کشور بر روی توفیق مردمش متمرکز خواهد شد. متاسفانه و آنطور که پیشبینی می‌شد، رژیم تهران همچنان خودش را به عنوان یک جنبش می‌داند؛ جنبشی که از ایدئولوژی و خشونت برای بی ثباتی همسایگان و تهدید دیگران عمدتا آمریکا و اسرائیل استفاده می‌کند».

 او با تکرار ادعای آمریکایی‌ها درباره تلاش ایران برای ایجاد یک «کریدور و پل زمینی» از عراق و سوریه تا لبنان،‌گفت که آمریکا باید مانع تحقق این موضوع شود چرا که عملی شدن این موضوع، «شکستی استراتژیک» برای آمریکا و اسرائیل است.

رویس باز هم ادعاها در حوزه برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد و حتی گفت که «موشک‌های ایران برای زدن آمریکا طراحی شده‌اند».

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ‌ادعای آمریکایی‌ها درباره بندهای زوال پذیر برجام را تکرار و در این باره ابراز نگرانی کرد.

او در این باره مدعی شد: ‌«با گذشت کمتر از یک دهه،‌ایران با توانمندی غنی سازی صنعتی راها می‌شود. امروز، امتناع بازرسان بین‌المللی برای درخواست دسترسی به پایگاه‌های نظامی بدان معنا است که ما نمی‌دانیم ایران تا چه اندازه در این حوزه درگیر بود اما به صورت مخفیانه روی طراحی برای کلاهک اتمی کار کرد».