پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت از زمان برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق در 25 سپتامبر، ترکیه مقامات این اقلیم را با اعمال انواع تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی تهدید کرده است. این در حالی است که دِولت باغچلی، رهبر حزب راستگرای افراطی «حرکت ملی»، در تهدیدی که تاکنون سابقه نداشته است، هشدار داد هزاران داوطلب ترکیه‌ای آماده اعزام به منطقه کردستان عراق هستند تا از اقلیت‌ ترکمن‌های ساکن این اقلیم دفاع کنند.

باغچلی اظهار کرد آنکارا باید همه‌پرسی جدایی کردستان را به منزله «اعلان جنگ» توسط مقامات اقلیم کردستان عراق تلقی کند. رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که اخیراً از متحدان حزب حاکم «عدالت و توسعه» محسوب می‌شود، 27 سپتامبر در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از دولت این کشور به سبب عدم اتخاذ اقدامات قاطع در برابر مقامات اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد دست کم 5 هزار نفر داوطلب اعزام به شهرهای ترکمن‌نشین در کردستان عراق –بویژه کرکوک– هستند تا از اقلیت‌های ترکمن دفاع کنند. بنا بر گزارش المانتیور، این اظهارات باغچلی اشاره به اعضای تشکل «قلب‌های ایده‌آل‌گرا» بود که به تازگی در حزب متبوعش ادغام شده است.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه سوم اکتبر، در اظهاراتی شدید‌اللحن‌ اعلام کرد تهدیدش مبنی بر آماده‌باش ارتشی متشکل از 5 هزار داوطلب از غیرنظامیان ترکیه‌ای برای اعزام به کردستان عراق نه بلوف بوده است و نه سخنانی بی‌معنی. او سپس به ضمیمه کردن موصل و کرکوک به ترکیه تهدید کرد.