وی پیش از این سفر در مصاحبه با خبرنگاران، سخنرانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی و دیدار با سران برخی کشورها از جمله رئیس جمهوری آمریکا را از اهداف سفر خود اعلام کرد.
وی بیان کرد: دیدار و گفت و گو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اهمیت ویژه دارد چرا که موضوعات مهمی در دستور ‌کار این دیدار قرار گرفته و زمانی انجام می شود که گفت و گوهای حساس منطقه ای در جریان است و بدون تردید این دیدار نتایج مثبتی برای هر دو کشور خواهد داشت. 
حمایت آمریکا از پ.ک.ک و ی.پ.گ و ارسال سلاح به این گروه ها، استرداد فتح الله گولن رهبر گروه کودتاگر فتو به ترکیه، کیفرخواست صادر شده علیه برخی مقامات سابق و هالک بانک ترکیه در پرونده رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترکیه، خرید سامانه موشکی اس 400 روسی توسط ترکیه، همه پرسی اقلیم کردستان عراق، روابط دوجانبه و اوضاع جنگ داخلی در سوریه از جمله موارد مورد مذاکره دو طرف تعیین شده است.
وی بیان کرد: ترکیه در حال احداث 'خانه ترک' در یکی از مناطق مهم نیویورک و مقابل ساختمان سازمان ملل متحد است که در مدت 36 ماه احداث شده و به بهره برداری می رسد و این بنای 36 طبقه به لحاظ مجاورت با ساختمان سازمان ملل و قرار گرفتن در یک مکان مهم دارای اهمیت است و در شان ترکیه برای خدمت رسانی خواهد بود.
وی اظهار کرد: در جریان این سفر به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی، در اجلاس گروه تماس کشورهای اسلامی برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهینگیای میانمار حاضر خواهم شد.
وی مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت بسیار مهمی برای رساندن صدای تراژدی انسانی در میانمار به گوش جهانیان دانست و گفت: امیدواریم این نشست با یافتن چاره ای برای مصائب مسلمانان آراکانی، ذره ای از مشکلات آنها را حل کند.
اردوغان روز سه شنبه 19 سپتامبر(28 شهریورماه) و در روز نخست گشایش هفتاد و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که تحت عنوان ''مبارزه برای یک زندگی صلح آمیز و زندگی برای همه در یک جهان پایدار' نامگذاری شده، سخنرانی خواهد کرد.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در سفر 6 روزه خود که تا تاریخ 22 سپتامبر(31 شهریور ماه) ادامه خواهد داشت، دیدارهایی با سرمایه گذاران و اصحاب کسب و کار ایالات متحده، رهبران فکری جامعه آمریکا، جوامع ترک و مسلمان ساکن در ایالات متحده و نمایندگان سازمان های یهودی خواهد داشت و مصاحبه با سازمان های رسانه ای مختلف نیز در برنامه اردوغان در جریان این سفر برنامه ریزی شده است.
اردوغان را در این سفر همسرش امینه اردوغان، رئیس مجلس، وزیر کشور، رئیس ستاد کل ارتش، شهردار استانبول، نایب رئیس و چند عضو رئیس حزب عدالت و توسعه و چند تن از وزرای ترکیه همراهی می کنند.