طوفان سهمگین «ایرما» که در روزهای گذشته چندین جزیره در دریای کارائیب را درنوردیده و به شدت تخریب کرده بود، ساعات ابتدایی امروز به جزایر جنوبی ایالت فلوریدا رسید.

این طوفان که اداره هواشناسی آمریکا قدرت آن را درجه 4 (از 5) اعلام کرده، با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت و حجم بالایی از بارندگی یک هفته پس از آن به آمریکا می‌رسد که طوفان بزرگ «هاروی» جان ده‌ها نفر را در این کشور گرفت.

فرماندار فلوریدا در روزهای گذشته دستور تخلیه بیش از 7 میلیون نفر را صادر کرده بود. این بزرگترین عملیات تخلیه شهروندان در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید. 

علاوه بر شهروندان، مقامات محلی صدها هواپیما، جنگنده‌ و کشتی‌ را نیز از مناطقی که ممکن بود در مسیر طوفان باشند، خارج کرده‌اند.

امروز با ورود طوفان ایرما به این ایالت، برق خانه بیش از یک میلیون نفر قطع شده است.

حاضران در مناطق طوفان‌زده حجم خسارات را بسیار بالا و کم‌سابقه توصیف کرده‌اند. اداره هواشناسی آمریکا ساعاتی پیش در توییتر نوشت: «هنوز شدیدترین بادها، نرسیده‌اند.»

شهر «میامی» واقع در ساحل جنوبی فلوریدا یکی از شهرهایی بود که شدیدترین بادهای ایرما را تجربه کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده از این شهر، نشان می‌دهد که در خیابان‌های مرکز این شهر سیل جاری شده است. 

دستکم یک جرثقیل بزرگ ساختمانی هم به دلیل وزش بادهای شدید، در این شهر سقوط کرده است.

به گفته مقامات شهری، بیش از 20 جرثقیل ساختمانی بزرگ در میامی فعال هستند. احتمال سقوط برج این جرثقیل‌ها موجب شده تا مقامات، این کارگاه‌های ساختمانی و ساختمان‌های اطراف آن‌ها را تخلیه کنند.

هنوز آمار دقیقی از خسارات یا میزان تلفات این طوفان منتشر نشده، اما روز گذشته یک کارشناس در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» طوفان ایرما را «کابوس شرکت‌های بیمه» توصیف کرد.

در حالی که قدرت طوفان ایرما ظهر امروز اندکی کاهش یافته بود، این طوفان بار دیگر در مسیر حرکت به سمت جنوب آمریکا قدرت گرفته و دوباره به طوفانی با درجه قدرت 4 تبدیل شد.

بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، احتمال دارد این طوفان تا ساعات پایانی یکشنبه همچنان در فلوریدا فعال باشد.

شدت بارندگی و طوفان امروز در میامی به حدی رسید که اداره پلیس اعلام کرد نیروهای این سازمان برای نجات جان خود پناه گرفته‌اند و امکان پاسخگویی به تماس‌های مردم را ندارند.

در هتل‌های شهرهای جنوبی فلوریدا هم به مسافران اعلام شده است که هر لحظه احتمال قطع برق وجود دارد و باید برای این وضع آماده باشند.