دونالد ترامپ در حالی که قرار است طرف های پیمان تجاری نفتا در روزهای آینده دور دوم گفت وگو های خود را به منظور ایجاد تغییراتی در آن برگزار کنند، بار دیگر این معاهده را تهدید کرد و گفت که شاید بهتر باشد آن را نیز لغو کند.

رییس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری، دلیل این تهدید را اینطور توضیح داد که ما با مکزیک و کانادا در حال مذاکره بر سر نفتا هستیم که 'بدترین توافقی است که تاکنون صورت گرفته' و هر دو طرف (مکزیک و کانادا) بسیار دشوار هستند و شاید مجبور شوم آن را لغو کنم.

ترامپ تقریبا همزمان با انتشار همین پیام، در پیام دیگری تکرار کرد که مکزیک سر انجام هزینه ساخت دیوار مرزی پیشنهادی وی را پرداخت خواهد کرد و افزود: احداث این دیوار به دلیل شدت بزهکاری ها در مکزیک، ضروری است.

ترامپ که قبل از هر چیز یک تجارت پیشه است و تاکنون در برخورد با اغلب چالش های پیش رو، از شگردها و ترفندهای کاسبکارانه استفاده برده، در مورد این پیمان تجاری هم آشکارا سعی دارد موضوع هزینه های ساخت دیوار مرزی مورد نظر خود را وجه المعامله ای در مذاکرات مربوط به نفتا که پیمانی 3 جانبه میان آمریکا ، کانادا و مکزیک است، قرار دهد و با تهدید به لغو این معاهده 23 ساله، دستکم یکی از طرفین آن را به کرنش در مقابل خود وادار نماید.

دولت مکزیک که به نظر می رسد دست ترامپ را در این بلوف ها خوانده است، بلافاصله در پاسخ به این تهدید او و در واکنش به موضوع دیوار، بیانیه ای صادر و بار دیگر تاکید کرد که 'به هیچ شکل و تحت هیچ شرایطی' حاظر به تقبل هزینه های این دیوار نخواهد بود.