ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی و حتی زمانی که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد، ده ها بار تهدید کرده که برجام را پاره یا لغو می کند، زیرا به گفته وی یک توافق «خیلی بد» و«خطرناک» است، اما در عمل، گریزی از ادامه آن و اذغان به پایبندی ایران به آن نداشته است. 

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب در نامه ای به کنگره نوشت براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا به آنها دسترسی دارد، ایران همچنان به شرایط برجام پایبند است.
همان طور که توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 پس از دو سال مذاکرات سخت حاصل شد، مهر تایید دوباره دولت ترامپ بر برجام نیز پس از یک جلسه ماراتن نفسگیر میان رئیس جمهوری و مشاوران بر این توافق نشست. ترامپ پس از بحث و گفتگو با مشاوران ارشد امنیتی خود، با تایید پایبندی ایران به مفاد توافق برجام موافقت کرد.
رکس تیلرسون وزیر خارجه، جیمزمتیس وزیردفاع آمریکا، ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک این کشور در این جلسه حضور داشتند. به گزارش رسانه ها، ترامپ 55 دقیقه از این جلسه را لجوجانه بر مواضع سابق خود بر مخالفت با پایبندی آمریکا بر برجام گذرانده بود. 
مقامات دولت آمریکا روز دوشنبه در کنار تایید پایبندی ایران اعلام کردند که سختگیری های بیشتری را در قبال ایران در پیش گرفته و با متحدان اروپایی خود مذاکراتی را برای اندیشیدن به یک استراتژی جامع برای افزایش فشارها برتهران در پیش خواهند گرفت.
تمامی مشاوران ارشد ترامپ هشدار داده بودند که شرایط کنونی برای خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران مناسب نیست و توصیه کردند ترامپ بر این تعهد پایبند بماند. تعلیق بخشی ازتحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران که تا 120 روز توسط دولت اوباما تمدید شده بود، در 28 ‏اردیبهشت ماه امسال از سوی ترامپ با اذعان به پایبندی ایران به برجام، تمدید شد‎.
نگاهی به برخی واکنش ها وگفته ها درباره تایید دوباره این توافق و قبل از تایید آن از سوی دولت ترامپ

**مشاور پیشین اوباما: کاخ سفید راه گریزی از تایید پایبندی ایران به برجام ندارد
درحالی که رییس جمهوری آمریکابارهامدعی نقض برجام از سوی ایران شده است، ‏‎'‎بن رودز'، مشاور سابق باراک اوباما می گوید که دولت ترامپ نمی تواند از این واقعیت فرار کند که ایران به ‏برجام پایبند بوده است.
بن رودز که از دستیاران با نفوذ تیم مشاوران امنیت ملی اوباما بود، درصفحه توئیتر خود، به خبر ‏اعلام تایید پایبندی ایران به برجام توسط کاخ سفید، واکنش نشان داد ونوشت‎:‎‏ آنها نمی توانند از این واقعیت فرار کنند که ایران به برجام پایبند بوده است. آنها همین کار (اعلام تایید پایبندی ایران بر ‏برجام) را قبلا هم انجام دادند. 

** ترامپ دستورکاری جز نابودی برجام و هرچه اوباما ساخته ندارد
«ایلان گلدبرگ» مدیر ارشد «مرکز امنیت نوین آمریکا»، با انتقاد از رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نسبت به «برجام» نوشت: «ترامپ و توافق هسته ای ایران بهترین مثالی است که نشان می دهد ترامپ هیچ دستور کاری ندارد فقط می خواهد هرچه اوباما ساخته است، نابود کند.»
گلدبرگ درحساب کاربری خود در شبکه «توییتر» از رویکرد ترامپ نسبت به توافق هسته ای جامع ایران و غرب موسوم به «برجام» با جدیت انتقاد کرد و درچندین توییت پی درپی نوشت:«این توافق شاید از این آخرین دور تایید مجدد جان سالم به در برده باشد اما به طورکلی آینده خوبی در پیش رو نیست. در واقع، ترامپ هیچ دستور کار جایگزینی برای خود ندارد و تنها کاری که می تواند بکند این است که هر آنچه را که اوباما رشته است پنبه کند.»
گلدبرگ به عنوان یکی ازکارشناسان مطرح مسائل خاورمیانه به خصوص ایران و رژیم صهیونیستی، در توییت های دیگر اضافه کرد:«اگر برجام فسخ شود ، ممکن است ما درشرایط دشواری قراربگیریم.دراین صورت چند حالت ممکن است روی دهد: اگر ایران مسئول فسخ برجام شناخته شود ما گزینه های بسیاری برای کار کردن با شرکای خود خواهیم داشت. اگر ما مسئول شناخته شویم آن وقت بدون حمایت بین المللی به زحمت بتوانیم ایران را مهار کنیم. در واقع، آنچه که روی خواهد داد به این بستگی دارد که چه کسی مسئول فسخ برجام معرفی شود.»

**رسانه های فرانسه: ترامپ سیاست اوباما را در قبال توافق هسته ای ادامه می دهد
بسیاری از رسانه های فرانسوی زبان موضوع پایبندی ایران به توافق هسته ای و تائید این موضوع توسط واشنتگن را سرخط اخبار قرار داده و اعلام کردند که ترامپ سیاست های باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور را در قبال ایران ادامه می دهد.
خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از تاریخچه توافق هسته ای ایران، تاکید کرد که «ترامپ توافق هسته ای را حفظ می کند، اما تحریم های دیگری اعمال می کند.»

** آژانس در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به توافق را تایید کرده است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه (به وقت محلی) در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توافق هسته‌ای و اتهام‌های اخیر مقام‌های آمریکایی در خصوص نقض توافق از جانب تهران گفت:آژانس در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است. آمریکا اما همواره حفظ تحریم‌های باقی مانده را مهم‌تر از برداشتن تحریم‌های لغو شده دانسته است.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نکته جالب اینکه آمریکا، ایران را به بهانه‌های حقوق بشری هدف تحریم‌هایی قرار داده اما کشورهایی که تا به حال اسم انتخابات به گوششان نخورده است، هم‌پیمان واشنگتن به حساب می‌آیند و هیچ‌گاه تحریم نمی‌شوند.

** تحریم‌های کنگره آمریکا به طور یقین نقض برجام است
ظریف با اشاره به طرح مشترک تحریم‌های ایران و روسیه که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است، با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای است، گفت: واکنش ما در زمان مناسب اعلام خواهد شد. تحریم‌ها برای آمریکا نه سرمایه که همواره یک بدهی بوده است.
ظریف افزود:اگر روزی برسد که آمریکا بخواهد سیاست خود را تغییر دهد، چنان شبکه ای از تحریم‌ها تنیده است که خود در تله آن‌ها گرفتار خواهد شد. استفاده از تحریم‌ها به هر صورت غیرسازنده است.

** آمریکا درعمل به سهم خود از توافق هسته ای کوتاهی کرده است
ظریف روزیکشنبه نیز در مصاحبه ای که شبکه تلویزیونی سی ان ان با وی انجام داد، گفت: ایران به توافق هسته ای صادقانه و بطور کامل عمل کرده، اما آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.
ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عالیرتبه سیاسی سازمان ملل به نیویورک آمریکا سفرکرده است، روز یکشنبه در گفت وگو با مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان درپاسخ به این سوال که نامه ای ازسوی چهار سناتور آمریکایی نگاشته شده و در آن ایران به عدم پایبند بودن به تعهدات خود در برجام متهم شده است، گفت : زمانی که مذاکرات هسته ای را به نتیجه رساندیم تصمیم گرفتیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع قابل قبول برای نظارت بر اجرای ابعاد فنی برنامه جامع اقدام مشترک باشد. آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام تاکنون 7 بار تاکید کرده است که ایران کاملا به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است .
وی افزود:ایران به توافق صادقانه و به طور تمام و کمال عمل کرده است. متاسفانه ما نتوانستیم همین بیانیه را در مورد آمریکا صادر کنیم، آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.
وزیرخارجه ایران افزود:به عنوان مثال زمانی که کاخ سفید چند روزپیش بیانیه ای صادرکرد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از حضورش در هامبورگ در جریان نشست گروه 20 استفاده کرد تا رهبران کشورهای دیگر راازتعامل بازرگانی با ایران منصرف کند، این تخطی نه از روح توافق بلکه از متن برجام است و من معتقدم که آمریکا باید خود را به عمل به تعهدات توافق مجاب کند.
وی ادامه داد:ایران به توافق عمل کرده و این مساله مورد تایید آژانس قرار گرفته است. آژانس تنها نهاد مسوول برای نظارت و تایید است و تائید کرده که ایران به توافق پایبند بوده است.

** دانش غنی سازی ممکن نیست از ایران گرفته شود
ظریف گفت: اجازه بدهید در اینجا اشاره کنم که توافق، ایران را از ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای اش باز نمی دارد. توافق کاملا روشن است، حق ایران را برای غنی سازی به رسمیت می شناسد. این غنی سازی برای اهداف صلح آمیز است و به اعتقاد من، این دانشی است که از طرف ایران در داخل و به واسطه تلاش دانشمندان ما به دست آمده است، ممکن نیست از ایران گرفته شود و بهترین راه، نظارت بر آن است.
وی گفت: ایران قبل ازتوافق ودرجریان مذاکرات ودر توافق تاکید کرده است که برنامه هسته ای ما هیچ گاه ابعاد نظامی نداشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش های خود تاکید کرده است که برای اثبات ادعاها درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (PMD ) سندی پیدا نکرده است لذا آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت که آن را ببندد. من فکر می کنم که عده ای عمدا به دنبال هراس افکنی هستند. ایران تاریخ کاملا روشن و مشخصی دارد.