به نقل از رویترز، آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – روز شنبه گفت تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و انتخاب امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه، نظر وی را درباره این اتحادیه تغییر داده است. وی افزود مبارزه برای رسیدن به یک اروپای قدرتمند ارزش دارد.

این اظهارات مرکل که در یک سخنرانی در شهر «زینگست» و دو ماه پیش از برگزاری انتخابات فدرال آلمان بیان شد، عزم وی برای افزایش روابط میان کشورهای اروپایی در صورت برگزیده شدن وی به عنوان صدراعظم آلمان برای دوره چهارم را نشان می‌دهد.

وی که عضویت در اتحادیه اروپا را بزرگترین نقطه قوت آلمان خواند، افزود تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا – برکسیت – و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و هلند، که در آن احزاب حامی اتحادیه اروپا کاندیداهای پوپولیست را شکست دادند، نگرش وی نسبت به این اتحادیه را تغییر داده است.

وی در سخنرانی خود گفت: «برای خیلی از افراد، از جمله خودم، هنگامی که تصمیم انگلیس به خروج را دیدیم، هنگامی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و هلند را مشاهده کردیم، نگرش‌ها تغییر کرد.»

وی اذعان کرد اتحادیه اروپا با رسیدن به تکامل فاصله بسیار زیادی دارد و نیز پذیرفت این اتحادیه وابستگی بسیاری به دیوان‌سالاری دارد.

وی افزود: «اما ما در چند ماه گذشته دریافتیم اروپا موضوعی فراتر از دیوان‌سالاری و قانون‌گذاری اقتصادی است. دریافتیم اروپا و زندگی در کنار یکدیگر در اتحادیه اروپا با جنگ و صلح رابطه دارد. دریافتیم دهه‌های پس از پایان جنگ جهانی دوم بدون پیدایش اتحادیه اروپا، غیرقابل تصور می‌شد.»

مرکل که مدتی از عمر خود را در آلمان شرق گذرانده است، گفت: «آنچه بر یکی از پلاکاردهای ما نوشته شده است نیز همین است: اگر اروپا قدرتمندتر باشد، آلمان نیز قدرتمندتر خواهد بود. این دو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.»

مرکل همچنین گفت نسبت به پیشنهاد ایجاد سمت جدیدی در اتحادیه اروپا به عنوان وزیر دارایی حوزه یورو به منظور افزایش قدرت ارز این اتحادیه نظر مثبتی دارد.

انتخابات فدرال آلمان در ماه سپتامبر سال جاری میلادی  برگزار خواهد  شد. نتایج این انتخابات، صدراعظم و دولت آینده آلمان را مشخص خواهد کرد.