منابع آگاه در واشنگتن می‌گویند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در نظر دارد زیرساخت‌های زندان نظامی «گوانتانامو» در خاک کوبا را که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، به رغم وعده انتخاباتی خود موفق به بستن آن نشد، نوسازی کند.
 
«جان روت»، معاون وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد احتمال کمی وجود دارد که گوانتانامو در آینده بسته شود.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا که درباره گوانتانامو دیدگاه‌های کاملا متفاوتی با سلف خود باراک اوباما دارد، پس از ورود به کاخ سفید ضمن تاکید بر این که با هر گونه انتقال زندانیان گوانتانامو به دیگر کشورها مخالف است، درباره خطر آزادی  این افراد و تکرار جرم آنها که از نظر وی بی نهایت خطرناک هستند، به آمریکایی ها هشدار داد. زمانی که باراک اوباما در ژانویه سال 2009 وارد کاخ سفید شد 242 زندانی در گوانتانامو نگهداری می شدند؛ اما طبق اعلام منابع مستقل ژانویه گذشته شمار زندانیان گوانتانامو  به چهل و پنج نفر رسید.
 
دو پیشنهاد دونالد ترامپ در زمینه مبارزه با داعش و نوسازی ساختارهای گوانتانامو بخشی از درخواست اعتبار اضافی سی میلیارد دلاری برای سال مالی 2017  هستند که آغاز آن به دوره ریاست جمهوری باراک اوباما باز می‌گردد و سپتامبر آینده به پایان می رسد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از این اعتبارات هزینه های مرتبط با مبارزه با گروه داعش را بالا ببرد. بخشی از این اعتبارات برای تهیه مواد و وسایل انفجاری پیشرفته و همچنین تجهیزات حفاظتی هواپیماهای بدون سرنشین صرف خواهد شد.
 
پنتاگون اعلام کرد اگر خواسته های دونالد ترامپ در این زمینه به تائید کنگره آمریکا برسد، اعتبارات اختصاص یافته به مبارزه با گروه تروریستی داعش به بالاترین سطح خواهد رسید. جان روت تصریح کرد: بدون تردید این بزرگ‌ترین خواسته ما از کنگره است.
 
برخی از کارشناسان می گویند بسته بودجه اختیاری دو میلیارد دلاری دولت ترامپ که در آن موارد تخصیص اعتبارات مشخص نشده است، احتمالا با مخالفت‌هایی در کنگره مواجه خواهد شد؛ چرا کنگره آمریکا از دیرباز بر سر بودجه اختصاص یافته به پنتاگون دغدغه های خاصی دارد و حاضر نیست کنترل هزینه‌های پنتاگون را از دست بدهد.