پایگاه اینترنتی المسله عراق نوشت ابراهیم الجعفری، وزیرخارجه عراق یکشنبه با برت مک گورک، نماینده ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش و هیئت همراه وی دیدار کرد. در این دیدار، روند عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش و پیروزی های گسترده همه گروه های نیروهای مسلح عراق که با حمایت ائتلاف بین المللی و کشورهای دوست عراق به دست آمد، بررسی شد. 

 

در بیانیه دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه عراق آمده است، الجعفری تاکید کرد «مردم عراق به منظور آزادسازی کامل خاک عراق و خارج کردن آن از کنترل تروریست های داعش به فداکاری های خود ادامه می دهند.» وی افزود: «دستاوردهای بزرگ و پیشرفت های محقق شده در نبرد علیه تروریسم در نتیجه تلاش های قهرمانان عراق است که برای دفاع از کشورشان و به نیابت از همه کشورهای دنیا خون خود را هدیه کردند. مردم دنیا حق دارند به پیروزی های به دست آمده علیه تروریسم افتخار کنند.»

 

وی افزود «توافق راهبردی که میان بغداد و واشنگتن امضا شد،‌ بسیاری از زمینه های همکاری، تبادل منافع مشترک و رویارویی با خطرهای مشترک را تضمین می کند و باید برای به جریان انداختن آن تلاش کنیم.»

 

برت مک گورک، نماینده ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه داعش گفت «ملت عراق هشیار بود و برای مقابله با تروریسم متحد شد.» 

 

وی خاطرنشان کرد «گروه تروریستی داعش نابود می شود و (مردم) عراق با وحدت خود این بحران را پشت سر می گذارند و امنیت و ثبات این کشور بیشتر خواهد شد.»

 

مک گورک تصریح کرد «امروز هیچ چیزی با زمان ورود تروریست های داعش به عراق در سال 2014  قابل قیاس نیست.» وی افزود «آمریکا اواخر ماه جاری میزبان نشست وزاری امور خارجه 65 کشور خواهد بود که عضو ائتلاف بین المللی هستند. این نشست به منظور بررسی آخرین نتایج جنگ، تداوم تلاش ها برای نابودی تروریسم، و همچنین راه های تقویت همکاری در دوره آینده برگزار خواهد شد.»

 

مک گورک در ادامه گفت «پیش از سفرم به عراق، به کشورهای زیادی سفر کردم. همگی از پیروزی های محقق شده در عراق و پیشرفت های به دست آمده در نبرد علیه گروه تروریستی داعش در شگفت بودند.» وی افزود «پیش از سال 2014، کشورهای دنیا به عراق توجهی نداشتند و پس از این سال بود که کشورهای دنیا برای حمایت از عراق در نبرد علیه تروریسم همکاری کردند.» وی تاکید کرد «نابودی تروریست های داعش از اولویت های دولت آمریکا است. این مسئله تنها در سایه همکاری با عراق محقق خواهد شد.»