در پی رأی اخیر پارلمان اروپا، شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، از جمله آمریکا، در هنگام ورود به قاره سبز با تدابیر امنیتی شدیدتری مواجه خواهند بود. انتظار می رود شهروندان انگلیسی نیز پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا در هنگام سفر به دیگر کشورهای اروپایی انگشت‌نگاری شوند.

نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواستند ظرف دو ماه صدور روادید برای اتباع آمریکایی اجباری شود و طرح سفر بدون روادید شهروندان این کشور به اروپا تا یک سال به حالت تعلیق در آید. پیش از این شهروندان آمریکایی می توانستند پس از ورود به اروپا بدون اخذ روادید به هر یک از 50 کشور عضو اتحادیه اروپا سفر کنند؛ در حالی که اتباع بلغارستان، کرواسی، قبرس، لهستان و رومانی قادر به سفر بدون روادید به آمریکا نیستند.

پارلمان اروپا هفته گذشته در واکنش به مخالفت آمریکا با ورود بدون روادید اتباع این 5 کشور اروپایی،‌ معافیت اتباع آمریکایی از دریافت روادید برای سفر به اتحادیه اروپا را لغو و محدودیت‌هایی را برای مسافرت اتباع این کشور به اروپا وضع کرد.

کمیسیون اروپا در نظر دارد یک سامانه ثبت ورود و خروج برای اتباع کشورهای غیر عضو طراحی کند؛ مسافران هنگام ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا عکس‌برداری خواهند شد و از آنها اثر انگشت نیز گرفته می شود. پیش‌بینی می شود اتباع انگلیسی نیز پس از برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) مشمول اعمال چنین محدودیت هایی خواهند شد.