«جوزف سیرین سیونی» رئیس مرکز مطالعاتی پلاوشرز که از مشاوران دولت اوباما در حوزه هسته ای است، در گفتگو با برنامه هفتگی فرید زکریا ضمن اذعان به ناکارآمدن بودن گزینه فشار و تحریم اعلام کرد کره شمالی تا سه سال دیگر موشک های قاره پیمایی در اختیار خواهد داشت که با آنها می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

وی افزود: خوشبختانه کره شمالی هنوز به توان موشکی دست نیافته است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از آن لاف می زند. اما اگر پیونگ یانگ به تلاشهایش در این زمینه ادامه بدهد می تواند به این نقطه برسد.

سیرین تصریح کرد کره شمالی موشک های کوتاه برد دارد و می تواند با این موشک ها، کره جنوبی و ژاپن و سی هزار نیروی نظامی آمریکایی را هدف قرار دهد که در این منطقه حضور دارند. کره شمالی می تواند کلاهک های هسته ای را روی موشک هایش سوار کند. وزارت امورخارجه آمریکا می گوید هنوز کره شمالی این توانایی را ندارد. امیدوارم حق با مقامات وزارت امورخارجه باشد اما کره شمالی با پنج آزمایش در این زمینه، احتمالا شیوه های عملیاتی خود را در این زمینه به تکامل رسانده و پیونگ یانگ با این پنج آزمایش، طرحهایش را بسیار پیشرفته کرده است.

این مشاور هسته ای خاطرنشان کرد اگر کره شمالی بتواند سرجنگی های هسته ای را روی موشک های کوتاه برد سوار کند بی تردید می تواند عاملی بازدارنده در مسیر اقدام نظامی آمریکا ضد خودش بوجود بیاورد. اینکه کره شمالی بتواند موشک های قاره پیما بسازد و آمریکا را هدف قرار دهد، بسیار دشوار است اما کره شمالی در حال ساخت موشکی به نام کی ان او 8 (KN08)است. کره شمالی این موشک را در رژه اش نشان داده اما هنوز آزمایش نکرده است. احتمال دارد کره شمالی اولین موشک از این نوع را ساخته و آزمایش کرده باشد اما این موشک موفق نبوده باشد. اما با ادامه آزمایشها، کره شمالی می تواند این موشک را بسازد و اگر در مدت دو تا سه سال دیگر این موشک تکمیل شود، کره شمالی قادر خواهد بود با این نوع موشک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو یا نیویورک را هدف قرار دهد.

سیرین سیونی در ادامه افزود: جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش کرد مانع از هسته ای شدن کره شمالی شود اما در این تلاش ها شکست خورد. باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز تلاش کرد با اعمال تحریم های بیشتر و خودداری از گفتگو با پیونگ یانگ، تلاش های کره شمالی را در این مسیر متوقف کند. او نیز به گونه وحشتناکی در این مسیر شکست خورد بطوریکه توانمندی های کره شمالی در دوران اوباما افزایش یافت. حالا در وضعی قرار داریم که رئیس جمهور آتی آمریکا، در ماه های نخست تصدی مسئولیتش، در خصوص این مسئله، در برابر آزمایش قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد آمریکا و کره جنوبی تمرین های نظامی بزرگی را در ماه های فوریه و مارس در منطقه برگزار خواهند کرد. همیشه این تمرین های نظامی آمریکا و کره جنوبی، سبب خشم شدید کره شمالی شده است. ممکن است کره شمالی در این مقطع زمانی، به آزمایش موشکی جدید مبادرت کند یا ممکن است رویداد دیگری عامل تحریکی برای این آزمایش موشکی باشد. در این صورت، رئیس جمهور آتی آمریکا باید یا اقدام نظامی صورت دهد تا مانع از آزمایش کره شمالی شود یا اینکه به سیاست اعمال تحریم های فلج کننده روی بیاورد که شکست خورده است و یا اینکه کاری را انجام بدهد که گفته است یعنی با کیم جونگ اون تعامل داشته باشد و به مذاکره بپردازد. به نظرمن، مذاکره با کره شمالی، تنها راه پیش روی است یعنی رویکرد دیپلماتیک توام با فشار بطوریکه وقتی تهدید می کنیم تحریم های جدید اعمال کنیم باید این تحریم ها اعمال شود اما درعین حال، تعامل هم داشته باشیم تا از این طریق، بتوانیم برنامه هسته ای کره شمالی را مهار کنیم.

سیونی در ادامه درباره تسلیحات هسته ای و موشکی آمریکا گفت: آمریکا حدود یک هزار کلاهک روی موشک هایی دارد که گفته می شود در وضع هشدار بالا قرار دارند. این وضع از زمان جنگ سرد بوده است. با آنکه جنگ سرد تمام شده است، این تسلیحات همچنان در وضع هشدار بالا قرار دارند. چرا باید اینطور باشد؟ حفظ این وضع سبب می شود این تسلیحات درخصوص بروز سوانح یا اشتباه در محاسبات آسیب پذیر باشند و اگر یک تراشه نامناسب رایانه ای وجود داشته باشد، ممکن است جنگ هسته ای بروز کند. زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده این موشک ها را بازنشسته کند. منظورم این نیست که این موشکها را کنار بگذارد بلکه منظورم این است که آنها را از وضع هشدار بالا خارج کند. شاید با این کار آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز متقاعد شود همین کار را انجام دهد. این یک گام می تواند سبب شود جهان بسیار امن تر شود.