"ایوانکا ترامپ" دختر بزرگ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا یک بازیکن کلیدی در مبارزات انتخاباتی پدرش بود و رأی‌دهندگان به‌وضوح شاهد اقدامات دختر 35 ساله نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا بودند.

ایوانکا ترامپ همواره یکی از اعضای ثابت جلسات سیاسی و اقتصادی پدرش بوده است و تمایل خود را در مورد مسائل مربوط به سیاست بیش از بچه‌داری نشان داده است. او صاحب شرکت شخصی خود است و به این صورت مبادرت به فروش لباس و جواهرات می‌کند. در حالی که سه فرزند ارشد ترامپ نقش مشاور او را بازی می‌کنند، ولی این دختر بزرگ است که پدر را در مسیر ورود به کاخ سفید همراهی می‌کند.

در همین راستا، بسیاری از رسانه‌های آمریکا عنوان بانوی اول کاخ سفید را مناسب ایوانکا تلقی کرده‌اند. همچنین کلی‌آن کانوی، یکی از مشاوران ترامپ هفته گذشته اعلام کرد، علی‌رغم قوانین "خویشاوند گُماری" در مناصب مهم دولتی آمریکا، ایوانکا و همسرش "جرد کوشنر" از این قاعده مستثنی هستند.

البته در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا نمونه‌هایی از حضور دختران رئیس‌جمهور در امور کاخ سفید به چشم می‌خورد. در دوران ریاست جمهوری "هری ترومن" دختر وی "مارگارت" وظایف مربوط به مادرش را انجام می‌داد.

کاترین جلیسون، رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه اوهایو معتقد است: اگر دختری باشد که به پدرش مشاوره دهد، بدون شک او ایوانکا است.

ایوانکا ترامپ تجارب متعددی در زمینه‌های مختلف دارد:

اقتصاد

هر سه فرزند ارشد ترامپ همانند پدرشان در اقتصاد و درآمدزایی تجربه دارند. ایوانکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. او مالک یکی از امپراتوری‌های بزرگ لباس و جواهرات در آمریکا است. دستبند 10 هزار دلاری وی در برنامه "60 دقیقه" جنجال بپا کرد و عذرخواهی غیررسمی وی را به دنبال داشت. فعالیت اقتصادی وی در زمینه جمع‌آوری اعانه را نیز نباید دور از ذهن داشت. طرح "قهوه با ایوانکا" مزایده‌ای اینترنتی بود که به دلایل دور بودن از اخلاق سیاسی متوقف شد.

کاخ سفید

اعضای تیم انتقال قدرت ترامپ تاکنون درباره سمت ایوانکا تصمیمی نگرفته‌اند. ولی ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز از تمایلش برای همکاری با ایوانکا و همسرش سخن گفته بود. با این حال، بر اساس قانون "مقابله با خویشاوند گُماری" که کنگره آمریکا سال 1967 تصویب کرد، اقدام ترامپ برای ارائه پست دولتی به دختر و دامادش غیرقانونی است.

سطح تفکر سیاسی

اگرچه نقش آینده ایوانکا در دولت ترامپ کاملا مشخص نیست ولی وی بارها در مبارزات انتخاباتی پدرش از علاقه خود به مسائلی همچون حمایت از حقوق کودکان، تساوی درآمد زن و مرد و مرخصی زایمان اعلام کرده بود. مسائلی که پدرش کمتر به آن توجه داشته است.

سرنوشت بانوی اول آمریکا

در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا، ایوانکا بیش از ملانیا، همسر سوم دونالد ترامپ در جلسات حضور داشت. ملانیا که بیشتر وقت خود را به تربیت پسر 10 ساله‌اش بارون می‌گذراند، ماه گذشته اعلام کرد تا پایان سال تحصیلی بارون، نیویورک را ترک نخواهد کرد. این رویه باعث شد بسیاری از مسئولیت‌های ملانیا را ایوانکا به عهده بگیرد. به‌گونه‌ای که برخی رسانه‌های آمریکا وی را بانوی اول آمریکا معرفی کردند.