بر اساس نتایج آرای دور دوم انتخابات، فیون حائز اکثریت آراء شده است.

در سخنرانی پس از پیروزی خود و پس از اینکه ژوپه شکست را پذیرفت، فیون خواستار اتحاد میان جناح راست میانه برای شکست راست افراطی و جناح چب شد.

فیون، نخست وزیر پیشین فرانسه، در هفته های اخیر از محبوبیت زیادی در مقابل رقیب درون حزبی خود آلن ژوپه که او هم قبلاً نخست وزیر فرانسه بوده، برخوردار بوده است.

دور دوم رقابت های حزب راست فرانسه میان «فرانسوا فیون» و «آلن ژوپه» دو نامزد پیروز دور نخست، برای تعیین نامزد اصلی این جناح در انتخابات ریاست جمهوری 2017 این کشور، ساعت هشت روز یکشنبه به وقت پاریس (10:30به وقت تهران) آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، برای این رأی گیری که تا ساعت 19 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) در کلانشهرها ادامه یافت، 10 هزار و 228 محل اخذ رأی پیش بینی شده بود.

تاکنون 58 هزار و 472 فرانسوی خارج از کشور رأی خود را روز گذشته به صندوق هایی که برای همین منظور پیش بینی شده بود، انداختند.

فرانسوا فیون در دور نخست این رقابت ها افزون بر 44 درصد رأی ها را از آن خود کرد و نزدیک به 650 هزار رأی بیش از آلن ژوپه به دست آورد.

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که فرانسوا فیون 62 ساله با محبوبیت 61 تا 65 درصدی از رقیب 71 ساله خود آلن ژوپه با 35 تا 39 درصد مقبولیت، پیشتاز است.

از طرف دیگر پیش بینی می شود که رأی هواداران نیکلا سارکوزی که در دور نخست رقابت های درون حزبی از گردونه رقابت ها کناره گیری و حمایت خود را از فرانسوا فیون اعلام کرد، نیز به سمت فیون هدایت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دور نخست رقابت های درون حزبی احزاب راست و میانه فرانسه، رکورد چهار میلیون و 300 رأی دهنده ثبت شده است.

خبرگزاری فرانسه پیش تر نیز اعلام کرده بود برخی شکست خوردگان دور نخست رقابت های درون حزبی جناح راست همچون «برونو لومر» با فرانسوا فیون به توافق رسیده اند.

از طرف دیگر «ناتالی کوسیوسکو موریزه» به صف حامیان آلن ژوپه در کارزار انتخاباتی پیوسته و پس از وی «ژان فرانسوا کوژه» به مقالات ژوپه رفته است.

دو فینالیست دور نخست رقابت های مقدماتی حزب راست فرانسه، در مدت یک هفته اخیر چندین سفر استانی به شهرهایی همچون لیون و تولوز داشته و سخنرانی کرده اند.

در دور نخست رقابت های درون حزبی جناح راست «فرانسوا فیون»، «آلن ژوپه»، «نیکلا سارکوزی»، «برونو لومر»، «ناتالی کوسیوسکو موریزه»، «ژان فردریک پوآسون» و «ژان فرانسوآ کوپه» شرکت کردند که در نهایت به شگفتی حذف زودهنگام نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه از کارزار انتخابات پیش رو منجر شد.

بر اساس اطلاعاتی که از شمارش آرای دور نخست این رقابت ها در تارنمای روزنامه فرانسوی لوفیگارو منتشر شده است، «فرانسوا فیون» با کسب 44.2، «آلن ژوپه» با جذب 28.5 و «نیکلا سارکوزی» با کسب 20.6 درصد آرای به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در انتهای فهرست هفت نفره نامزدهای اولیه حزب راست و میانه نیز بر اساس گزارش تارنمای روزنامه لوفیگارو، «برونو لومر» با کسب 2.6، «ناتالی کوسیوسکو موریزه» با کسب 2.4، «ژان فردریک پوآسون» با جذب 1.5 و «ژان فرانسوآ کوپه» با کسب 0.3 درصد آرا، قرار دارند.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود. دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 23 آوریل (3 اردیبهشت 96) با حضور نامزدهای برگزیده احزاب و نامزدهای مستقل این کشور و دور دوم آن هفت مه (17 اردیبهشت 96) با حضور دو برگزیده دور نخست، برگزار می شود.

فرانسوا اولاند بیست و چهارمین رئیس جمهوری (و هفتمین رئیس جمهوری از دوره پنجم جمهوری فرانسه) است و بهار سال آینده بیست و پنجمین رئیس جمهوری این کشور با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود.