15 کشور جهان به رهبری آلمان با صدور بیانیه‌ای خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای ساختاری جدید با روسیه با هدف ممانعت از رقابت تسلیحاتی محتمل در اروپا شدند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشا تودی» «فرانک والتر اشتاینمایر» وزیر خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با نشریه «دی ولت» اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) نگرانی عمیق خود بابت وضعیت کنونی در این قاره را بیان داشته و از برپایی مجدد معاهده تسلیحاتی متعارف حمایت می‌کنند.

اشتاینمایر گفت: «امنیت اروپا در خطر است. مادامی که روابطمان با روسیه در مشکل باشد، نیاز به گفت‌‌وگوهای بیشتر و نه کمتر داریم.»

وزیر خارجه آلمان افزود که کشمکش کنونی در شرق اوکراین و این واقعیت که کریمه در سال 2014 به روسیه الحاق شد، موجب بروز نگرانی در اروپا شده است. اعتماد شکننده بین روسیه و کشورهای اروپایی نیز دچار شکاف قابل توجهی شده و گرداب مسابقه تسلیحاتی جدید در قاره برقرار گشته است.

به نوشته این منبع خبری، در این بیانیه شدیدترین الفاظ  ضد روسی که این کشور را ناقض توافق‌های تسلیحاتی سال 1190 نموده بود، به کار رفته است.

بر این اساس، روسیه در سال 2007 مشارکت در این توافق را متوقف کرد و سال گذشته نیز به طور کامل از آن خارج شد.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه به دنبال تصمیم آمریکا بر استقرار تاسیسات موشکی در جمهوری چک و لهستان، دو همسایه روسیه، خواهان معوق شدن این معاهده شده بود.