کشورهای عضو ناتو در حوزه دریای بالتیک چون لتونی، لیتوانی و استونی بلافاصله به دونالد ترامپ، به دلیل پیروزی در انتخابات آمریکا تبریک گفتند چرا که بسیار منتظرند تا بفهمند که آیا او اختصاص بودجه دفاعی به آنها را متوقف می‌کند یا خیر.

آمریکا همواره از این کشورها در مقابل هرگونه حمله احتمالی روسیه حمایت کرده است.

در این میان پروفسور پل میلر، کارشناس امور دفاعی دانشگاه ملی دفاعی واشنگتن هشدار می‌دهد، جهان ممکن است با جنگ بزرگ دیگری مواجه شود و لتونی اولین نشانگاه بروز این جنگ است.

وی بیش از این تجاوز روسیه به کریمه در سال 2014 را پیش بینی کرده بود. میلر همچنین پیش از این تجاوز روسیه به اوکراین را نیز پیش بینی کرده بود که اکنون بیش از دو سال است که ادامه دارد.

در حال حاضر این کارشناس مشهور معتقد است لتونی هدف بعدی روسیه خواهد بود که تجاوز به آن موجب بروز درگیری مرگ باری خواهد شد که محدودیت‌های استفاده از تجهیزات جنگی را به چالش می‌کشد.

میلر در این باره گفته است: پوتین تعداد زیادی از سربازان خود را به مرزهای بین‌المللی نمی‌فرستد. در عوض او طی دو سال آینده یک بحران نظامی نیابتی قابل تکذیب به راه خواهد انداخت.

وی خاطرنشان می‌کند، احتمالا بخش‌هایی از جمعیت لتونی‌ یا استونی‌های روسی زبان دست به آشوب می‌زنند و برای کسب حق خود اعتراض و ادعا می‌کنند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و خواهان "حمایت بین‌المللی" می‌شوند و در یان میان "جبهه مردمی آزادسازی روس‌های حوزه بالتیک" نمود پیدا می‌کند که به خوبی مسلح و آموزش دیده‌اند.

میلر می‌افزاید: تعدادی از شخصیت‌های عالی رتبه ترور می‌شوند و بمب گذاری‌ کشورهای حوزه بالتیک را در آستانه جنگ داخلی قرار می‌دهد.

از آنجایی که تمامی کشورهای حوزه بالتیک عضو ناتو هستند، هرگونه تجاوزی از جانب روسیه به این معنی است که تمامی کشورهای عضو باید به کمک آن کشور بشتابند و اگر این سازمان نظامی سعی کند با روسیه شاخ به شاخ شود و تجاوزی صورت بگیرد، به جنگ جهانی سوم ختم شود.