دفتر نخست وزیر عراق در واکنش به اظهارات اخیر مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در بیانیه ای روز پنجشنبه تاکید کرد که هیچ گونه توافق جدیدی با اقلیم کردستان عراق در خصوص مناطق آزاد شده در استان نینوا صورت نگرفته است.

 

دفتر "حیدر العبادی" در این بیانیه تاکید کرده است که بین دولت عراق و اقلیم کردستان عراق در خصوص مناطق آزاد شده در جریان عملیات آزادی نینوا هیچ توافق جدیدی صورت نگرفته و همچنان توافق قبلی غیر قابل تغییر است.

 

به نوشته این بیانیه، نیروهای پیشمرگ کرد همچنان در کنار نیروهای مسلح عراق با گروه تروریستی داعش در استان نینوا می جنگند.

 

بیانیه دولت عراق افزوده است که در توافق صورت گرفته با اقلیم کردستان عراق تصریح شده است که نیروهای پیشمرگ کرد از مناطقی که در جریان عملیات نینوا آزاد می کنند، بعد از آزادی کامل موصل باید عقب نشینی کنند و در برخی مناطق این قانون اعمال شده است.

 

براساس بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، نیروهای پیشمرگ کرد طبق توافق صورت گرفته باید به مواضع سابق خود پیش از شروع عملیات موصل بازگردند.

 

این بیانیه در عین حال افزوده است که مناطقی که در دوره دولت های سابق عراق و قبل از شروع عملیات موصل، تحت کنترل نیروهای پیشمرگ کرد بوده اند، مشمول قانون اساسی عراق است و باید قانون اساسی تابعیت این مناطق را مشخص کند.

 

مسعود بارزانی دیروز چهارشنبه در اظهاراتی جنجالی مدعی شد که با امریکایی ها توافق کرده است که نیروهای پیشمرگ کرد در مناطقی که در جریان عملیات موصل آزاد کرده اند، باقی بمانند.
این اظهارات بارزانی با واکنش های تندی در سطح جریان های سیاسی مواجه شده است که شدیدترین واکنش ها را جریان های سنی داخل عراق علیه بارزانی اتخاذ کرده اند.