سرلشکر «نجم الجبوری»، فرمانده عملیات نینوا در بغداد با اشاره به پیشروی بزرگ نیروهای امنیتی عراق در همه محورهای عملیات آزادسازی این استان تاکید کرد: استحکامات دفاعی داعش به سرعت در حال فروپاشی است اما به منظور حفظ جان غیرنظامیان پیشروی نیروهای عراقی به مرکز موصل با احتیاط انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشروی نیروهای مشترک عراقی را در هفدهمین روز عملیات آزادسازی نینوا بیشتر از حد انتظار و جلوتر از برنامه خواند و گفت: روحیه بالای همه نیروهای امنیتی عراق پیروزی های اخیر را به همراه داشته که موجب آشفتگی و از هم فروپاشی صفوف داعش نیز شده است.

الجبوری گفت: در عین حال نیروهای عراقی قضیه انبوه جمعیت ساکن در داخل شهر موصل را نادیده نگرفته و نمی خواهد که آتش این نبردها جان غیرنظامیان بی گناه را تهدید کند و عملیات موصل تا به امروز هم به فضل پروردگار خسارت جزیی از بین غیرنظامیان داشته است.

فرمانده عملیات نینوا شمار روستاهای آزاد شده در محور جنوبی موصل را بالغ بر 60 روستا خواند و گفت: آزادی قندهار داعش که همان منطقه الشراره در جنوب موصل است و همچنین روستاهای القیاره پیشروی نیروهای امنیتی را تسریع می کند.

الجبوری ضمن تقدیر از رشادت ها نیروهای بسیج مردمی و اقدامات سریع آنها در قطع خطوط امداد رسانی به دشمن داعشی در غرب موصل گفت: به فضل پروردگار همه عملیات موصل به صورت خوبی پیش می رود.

وی درباره تحولات در محور شرقی عملیات موصل گفت: محورهای شرقی در تماس با اطراف شهر هستند و بخشی از نیروها وارد محله های اول شهر از سمت شرق شده اند و مناطقی مثل الحمدانیه، برطله و کرملس آزاد شده اما تعداد روستاهای آزاد شده شرق موصل که بسیار زیاد است.

فرمانده عملیات موصل گفت: در محور شرقی در شرق رود دجله نیز روستاهایی توسط یگان نهم آزاد شده و به سه کیلومتری موصل رسیده و روستای علی رش را آزاد کردند.

الجبوری در خصوص محور شمالی عملیات نیز با اشاره به ورود نیروهای عراقی به منطقه شلالات در سد موصل گفت: نیروهای پیشمرگه نیز بعشیقه را محاصره کرده اند و شرایط خوب است.

وی افزود: هم اینک عملیات ویژه‌ای در کوکجلی جریان دارد که این منطقه در ورودی جنوب شرقی موصل و در 8 کیلومتری مرکز شهر واقع است و در هر حال همه این پیشروی ها با تحولات میدانی مثبتی همراه بوده است.