وبسایت «نیویورک دیلی نیوز» در خبری مدعی دستگیری دو آمریکایی به اتهام تلاش برای فروش غیرقانونی قطعات هواپیماهای نظامی به ایران شد. این وبسایت ادعا کرد این دو مرد به نامهای «زاویک زرگریان» - 52 ساله - و «واچه نیریان» - 57 ساله - که هر دو ساکن کالیفرنیا هستند، قصد داشتند محموله‌ای از قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکایی به ارزش بیش از 3 میلیون دلار را خریداری و به ایران منتقل کنند

نیویورک دیلی نیوز به نقل از مقامات قضایی دادگاه فدرال کالیفرنیا ادعا کرد این دو مرد روز چهارشنبه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند؛ اما پس از تفهیم اتهام به آنها اجازه داده شده به قید ضمانت آزاد شوند.

به ادعای مقامات وزارت دادگستری آمریکا، نام دو ایرانی به نامهای «هانری ترمیناسیان» - 55 ساله - و «هرمز نوروز» - 56 ساله – که گفته می‌شود از ایران با دو آمریکایی یادشده در ارتباط بوده‌اند نیز در این پرونده دیده می‌شود.

در کیفرخواست تنظیم‌شده ادعا شده است که ترمیناسیان از ایران با زرگریان تماس گرفته و از وی برای خرید قطعات هواپیما از تأمین‌کنندگان آمریکایی تقاضای کمک می‌کند. طبق این کیفرخواست ادعایی، زرگریان سپس از طریق شرکت مهندسی خود و با همکاری نیریان برای خرید قطعات سفارش داده شده به سراغ فروشنده‌ای می‌رود که در واقع مامور مخفی وزارت امنیت داخلی آمریکا بوده است.

طبق ادعای مقامات آمریکایی، قطعات سفارش داده شده مربوط به جنگنده‌های اف - 14، اف – 15، اف – 16 و اف -18  هستند.

بازپرس این پرونده مدعی است ترمیناسیان خود نیز شخصاً یک بار برای ملاقات با زرگریان و فروشنده موردنظر که هویت واقعی خود را از آنها پنهان کرده بود و صحبت درباره جزئیات این معامله به آمریکا سفر کرده است. طبق ادعای مقامات قضایی آمریکا، زرگریان و نیریان قصد داشتند از هر یک از قطعات سفارش داده شده، بین 10 تا 30 عدد خریداری کنند که در صورت انجام معامله، ارزش قطعات خریداری شده بالغ بر 3.6 میلیون دلار می‌شد.

طبق کیفرخواست ادعایی دادگاه فدرال کالیفرنیا، یکی از قطعات سفارش داده شده از سوی ترمیناسیان، حلقه‌های گردی به نام "اورینگ" از جنس فلور کربن بودند که در سامانه هیدرولیک هواپیماهای جنگنده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقامات قضایی آمریکا مدعی‌اند بخشی از آن در سال 2010 پس از انتقال به امارات متحده عربی و کویت، تحویل نیروی هوایی ایران شد.

دادگاه فدرال کالیفرنیا روز 20 دسامبر (30 آذر) را به عنوان تاریخ محاکمه زرگریان و نیریان اعلام کرده است.