این مقام امریکایی سه‎شنبه در این مصاحبۀ تلویزیونی گفت اگر امریکا زمانی که روسیه وارد کشور جنگ‌زدۀ سوریه شد، به مداخلۀ خود پایان می‎داد، جنگ در سوریه تا کنون پایان یافته‌‏بود.

 

وی تصریح کرد: «اگر ایالات متحدۀ امریکا در آن مقطع خود را کنار می‌‏کشید، جنگ تا کنون پایان یافته‌‏بود؛ مردم می‌توانستند منازلشان را بازسازی کنند و پناهجویان نیز به سوریه بازگشته بودند. اما امریکا موشک‌های ضدتانک خود را به کار گرفت، و ما از این به اصطلاح شورشیان میانه‎رو به عنوان وسیله‎ای برای کمک به [گروه تروریستی] جبهة‌النصره، که شاخۀ القاعده در سوریه است، استفاده‌کردیم.»

 

هیدن بلک گفت: «اگر ما از جنگ در سوریه حمایت نمی‌‎کردیم، من باور دارم که سوری‎‏ها، همراه با نیروهای متحد خود از ایران، لبنان و روسیه ... می‌توانستند از مرزهای سوریه حفاظت کنند .»

 

میانه‌روها در برابر تکفیری‌ها

این عضو مجلس سنای ایالتی، معتقد است فرقی بین معارضین دولت سوریه، که امریکا آن‌ها را «مخالفین میانه‌رو» می‎نامد، و تروریست‌های تکفیری وجود ندارد زیرا این دو گروه «به طور کامل یکپارچه شده‎اند».

 

وی با استناد به تحقیقات یک آژانس اطلاعاتیِ دفاعیِ امریکا در سال 2013، که افشاگر روابط میان رواشنگتن و تکفیری‎‏ها بود، گفت: «آن‌ها حقیقتاً یکسان و یکی هستند؛ آن‎‏ها بخشی از یک ارتش مشترک هستند.»

 

هیدن بلک به برنامه‎‏های آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) برای انتقال سلاح از لیبی به ترکیه و از آن‌جا به سوریه برای تأمین تسلیحاتی معارضین به اصطلاح «میانه‎‏رو» اشاره کرد و گفت این اقدام به یک برنامه‌ای بی‌هدف برای تأمین تسلیحاتی همۀ گروه‌های مسلح، مشخصاً داعش و القاعده، تبدیل شده‌است.

 

این مقام امریکایی اظهار داشت: «ما این کار را به طور غیرمستقیم انجام می‎‏دهیم چرا که انجام مستقیم آن غیرقانونی است.»

 

 وی افزود که امریکا مانع قرار گرفتن نام «سازمان‎‏های بسیار خشونت‎طلب... در فهرست گروه‌های تروریستی می‏‌شود چرا که این‎ها عواملی هستند که سلاح‎های ما را دریافت می‎کنند و سپس آن‏ را به داعش و القاعده می‎‏دهند.»

 

سقوط سوریه تهدید‌ی برای امریکا

مجری پرس‌ تی‌وی در ادامه از این مقام امریکایی پرسید چرا با وجود این‌که ایران و روسیه، بنا به گفتۀ دونالد ترامپ، حقیقتاً در حال مبارزه با تروریسم در سوریه هستند، اما امریکا از آن‌ها به عنوان «بازیگران مخرب» یاد می‌کند؟

 

هیدن بلک در پاسخ گفت ترامپ «درک روشنی از وقایعی دارد که در سوریه اتفاق می‌افتند.»

 

وی دربارۀ ترامپ گفت: «گاهی، او شعارهای خود را با توجه به وضعیت خاص سیاسی بیان می‌کند... اما من برخی از مشاورانش را می‎شناسم و آن‎ها بر این باور هستند که عزم ما برای سرنگونی دولتِ سوریه به منزلۀ خودکشی است و این موضوع نه تنها کل خاورمیانه، بلکه به معنای واقعی کلمه، تمام دنیا را تهدید می‎کند.»

 

این سیاست‌مدار امریکایی در ادامه هشدار داد که امریکا خود نیز می‎‏تواند در معرض تهدید قرار بگیرد چرا که «اگر سوریه سقوط کند و  تحت سلطۀ سازمانی وابسته به القاعده قرار گیرد،  لبنان سقوط خواهد کرد، اردن سقوط خواهد کرد و کل منطقه بی‌ثبات خواهد شد.»

 

ترکیه غرب را تهدید می‌کند

این کهنه‎‏سرباز جنگ ویتنام همچنین در گفت‎وگو با پرس تی‌وی تعریف خود را از «محور شرارت» در خاورمیانه بیان کرد و از قطر، عربستان سعودی و «به ویژه» ترکیه به دلیل حمایت‌شان از تروریسم، به عنوان تشکیل‌دهندگان این محور نام برد.

 

وی گفت: «احتمالاً، سه‌چهارم از شورشیان اصلاً سوری نیستند، آن‏ها مزدورانی هستند که تحت استخدام ترکیه، قطر و عربستان سعودی قرار دارند.»

 

هیدن بلک از این سه کشور به عنوان «نیروی اولیۀ جنبش تروریستی» نام برد.

 

این مقام امریکایی تصریح کرد: «ترکیه با نیروی نظامی به عراق و سوریه حمله کرده‎‏است. ترکیه واقعاً به یک کشور شرور مبدل شده‌است.»

 

وی افزود: «اکنون شما تهدید فزایندۀ ترکیه علیه غرب اروپا را می‎بینید... [رجب طیب اردوغان] به روشنی به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است.»

 

هیدن بلک دربارۀ اردوغان گفت: «وی ارتش و مطبوعات آزاد را سرکوب کرده‎است؛ همۀ نهادهای قدرتمند دولت ترکیه زیر مشت آهنین او قرار گرفته‌اند؛ وی اکنون یک دیکتاتور تمام عیار است. او مردی است که گفته‎است می‎خواهد قانون اساسی به صورتی اصلاح شود که وی قدرتی همانند آدولف هیتلر داشته باشد... اردوغان اکنون بزرگترین متحد ماست؛ ما با مردی متحد هستیم که می‌خواهد مانند هیتلر شود.»

 

مزدوران وهابیت

وی همچنین به انتقاد از اتحاد واشنگتن با عربستان سعودی پرداخت و از این کشور به عنوان مکانی یاد کرد «که در آن زنان اجازه ندارند بدون اجازۀ یک مرد تا مقابل حیاط خانۀ خود قدم برداشته تا روزنامه را بردارند و نمی‌توانند رانندگی کنند».

 

این مقام امریکایی مقاومت مردم یمن در مقابل حملات مرگبار عربستان سعودی را ستایش کرد و گفت: «خدا آن‌ها را حفظ کند! با وجود این که یمن یک کشور فقیر و کوچک است، آن‎ها عربستان را با شکست مواجه کردند.»

 

وی با ابراز تأسف از حمایت امریکا از پادشاهی سعودی گفت: «من فکر می‎کنم جهان متوجه ارتکاب جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن شده‌است و نسبت به آن آگاه است.»

 

هیدن بلک افزود: «امریکا توجه خاصی به جنایات جنگی عربستان نمی‎‏کند چون سعودی‌ها را متحد خوب خود می‌داند.»

 

 وی سپس نتیجه گرفت، که عملکرد واشنگتن در قبال عربستان امریکا را «به سمت خودکشی سوق خواهد داد».

 

هیدن بلک گفت: «پول عربستان در اختیار سیاست‌مداران رده بالا در بسیاری از کشورهای غربی قرار می‎‏گیرد. سعودی‌ها ارتش امریکا را به عنوان مزدوران وهابیت در خدمت گرفته‌است.»

 

عربستان از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله، حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده‌است.

 

ائتلاف تحتِ امر عربستان سعودی در طول ماه‌ها حملات هوایی، به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌است.

 

این مقام امریکایی به تصویرسازی رسانه‎‏های غربی از ایران به عنوان یک حامی تروریسم اشاره کرد و گفت: «واقعیت امر این است که اگر شما واقعاً به تروریسم جهانی نگاهی بیاندازید، تمام آن از عربستان سعودی سرچشمه می‌گیرد.»

 

وی به عنوان نمونه به حملات تروریستی مختلف از جمله حادثۀ یازده سپتامبر در امریکا، بمب‎گذاری بوستون و حملات بروکسل، اشاره کرد و گفت تمامی این‌ها «بازتابی از فلسفۀ وهابیت هستند».