عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه هفته گذشته (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، دخالت نیروهای ترکیه، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی از جمله مسائل عمده‌ای است که آغاز عملیات را با تأخیر مواجه کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با 32 شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق آزادسازی مناطق را پیش می‌برند.

در حال حاضر نیروهای عراقی از محور جنوبی در منطقه بزرگ الحمدانیه هستند و در صورت آزادی کامل این منطقه، آن‌ها به نزدیکی موصل خواهند رسید.

آزادی 75 روستا و منطقه از ابتدای عملیات

طبق اعلام اتاق رسانه‌ای عملیات موصل نیروهای امنیتی، ارتش و الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه از ابتدای عملیات آزادسازی موصل تا کنون توانسته‌اند 75 روستا و منطقه را در محورهای مختلف استان نینوی آزاد کنند.

آزادی منطقه کرملس (کارملش)

لشگر زرهی نهم ارتش عراق به همراه پیاده نظام، بعد از ظهر امروز توانستند منطقه «کرملیس» را در منطقه «الحمدانیه» در 25 کیلومتری جنوب شرق موصل را آزاد کنند.

نیروهای عراقی در 5 کیلومتری شرق موصل

شبکه السومریه نیوز عراق اعلام کرده است که نیروهای یگان مبارزه با تروریسم امروز توانستند روستا و منطقه «طامر اوه» را در شرق موصل آزاد کنند. این منطقه 5 کیلومتر با شهر موصل فاصله دارد.

آزادی 4 روستا در شرق موصل

خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که روستاهای «الطهراویه»، «خزنه»، «الموفقیقه» و «مخیم جنینمان» در محور شرقی موصل آزاد شدند

آزادی روستای «الخویته» در جنوب موصل

نیروهای پلیس فدرال عراق ظهر امروز توانستند روستای «خویته» در ناحیه «الشوره» در محور جنوبی موصل را از اشغال تروریست‌های داعش آزاد کنند و پیشروی به سمت موصل ادامه دارد.

پاسخ العبادی و پیشمرگه به ادعای ترکیه

در حالی که روز گذشته «بینالی ایلدیرم» نخست وزیر مدعی شده بود که نیروهای ترکیه بنا به درخواست پیشمرگه به سمت مواضع داعش گلوله توپ شلیک کرده‌‌اند، یکی از فرماندهان پیشمرگه تأکید کرده است که این نیروها هیچ زمانی از ترکیه درخواست کمک نکرده‌اند.

«غیاث السورچی» از فرماندهان پیشمرگه در محور «بعشیقه» در گفت و‌گو با خبرگزاری المعلومه، گفت: بر خلاف ادعای دولت ترکیه، پیشمرگه به هیچ وجه هیچ زمانی خواستار کمک نیروهای ترکیه برای هدف قرار دادن داعش در منطقه بعشیقه نشده‌اند.

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز در یک کنفرانس خبری با همتای سوئدی خود در بغداد با تاکید بر اینکه حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل ادعای کذب است، اعلام کرد که بغداد هرگونه دخالت خارجی در امور عراق یا نقض حاکمیت کشور را رد می‏‌کند.

3802 نفر از زمان آغاز عملیات از موصل فرار کرده‌اند

وزارت مهاجرت عراق اعلام کرده است که 3802 نفر از ابتدای آغاز عملیات توانسته‌اند از موصل فرار کرده و خود را به اردوگاههای پناهندگان برسانند.

یک مسئول کردستان عراق: آمریکا تروریست‌های داعش را به کرکوک منتقل کرده است

 

به نوشته روداوونت «علی موسی یادگار» رئیس کمیته امنیتی منطقه «تازه» در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد که هواپیماهای آمریکایی بامداد روز جمعه گذشته تروریست‌های داعش را در یک منطقه کوهستانی بین منطقه «داقوق» و «لیلان» در جنوب استان کرکوک نزدیک کرکوک پیاده کرده‌اند.

این تروریست‌ها ساعت 6 بامداد روز جمعه با لباس پلیس محلی وارد شهر کرکوک شدند و به چندین مرکز دولتی و امنیتی حمله کردند که در پس آن 21 نفر از جمله 4 ایرانی را کشته شدند. 3 ایرانی نیز زخمی شدند.