تارنمای اینترنتی روزنامه «گاردین» مدعی شد که دولت ایران موجب شده است که مصر نیز در دور تازه گفتگوها درباره بحران سوریه در لوزان شرکت کند.

«گاردین» ضمن ابراز نگرانی از نشانه های دوری مصر از موضع سنتی غربگرایی خود در خاورمیانه، مدعی شد وزیرامورخارجه ایران شخصا درخواست کرده که مصر باید در گفتگوهای درباره بحران سوریه شرکت کند.

این روزنامه انگلیسی برای اثبات ادعای خود تصریح کرد: به تازگی به ایمیل‌هایی دست یافته که نشان می دهد محمد جواد ظریف از جان کری خواسته که مصر در گفتگوهای لوزان شرکت کند.

براساس ادعای «گاردین» دولت ایران اعلام کرده بود که تنها در صورتی در گفتگوهای لوزان شرکت می کند که وزرای خارجه عراق و مصر نیز در این نشست حضور داشته باشند.

گاردین می نویسد ایران و عراق از مدافعان اصلی دولت سوریه هستند اما شرکت دولت مصر در این گفتگوها از این نظر مهم است که مصر پرجمعیت ترین کشور عرب زبان در منطقه خاورمیانه است.

دولت مصر به پیش‌نویس قطنامه پیشنهادی اخیر فرانسه در سازمان ملل که خواستار توقف حمله جنگنده‌های سوریه و روسیه به گروهک‌های تروریستی شده بود رای منفی داد که این اقدام  قاهره موجب خشم سعودی‌ها شد و آن را بسیار دردناک توصیف کردند.

پیش از این نیز دولت مصر اعلام کرده بود شرکت دولتی آرامکو عربستان بزرگترین شرکت نفتی جهان اوایل ماه اکتبر به طور شفاهی به شرکت نفت مصر اعلام کرده که امدادرسانی سوختی به این کشور را متوقف می کند.