شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجباء عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران حامی محور مستضعفان، مقاومت به شمار می رود و همپیمانی استراتژیک و شریک اصلی برای عراق است.

الکعبی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی العهد در پاسخ به سؤالی درباره محور مذاکرات اخیرش در ایران گفت که سفر وی به ایران در راستای هماهنگی بین شرکا درباره تازه‌ترین تحولات و بررسی بسیاری از مسائل سرنوشت‌ساز در منطقه صورت گرفته است.

وی افزود که هدف اصلی سفرش به ایران گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره تازه‌ترین تحولات نظامی و امنیتی، بررسی راههای مبارزه با پایگاههای عقیدتی و بسترهای فکری تروریسم در منطقه بود.

دبیرکل جنبش النجبا با اشاره به نقش مهم مستشاران ایرانی که در صفوف مقدم در همه نبردها حضور دارند، تشکر و قدردانی از مواضع ایران در جریان جنگ ظالمانه تروریسم تکفیری برخوردار از استکبار جهانی علیه مردم عراق را از جمله اهداف دیگر سفرش به ایران دانست.

در عملیات آزادسازی موصل شرکت می‌کنیم

الکعبی درباره موضوع نبرد آزادسازی موصل و مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در این عملیات گفت: نبرد موصل نبردی سرنوشت‌ساز است و  این نبرد فقط با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه با تمام قدرتهای استکباری و استعماری است که تلاش می‌کنند از عملیات آزادسازی موصل برای تحمیل مجدد نفوذ و سلطه خود بر عراق و تاسیس پایگاههای نظامی در این کشور که تهدیدی خطرناک برای منطقه است، سوء استفاده کند. این نبرد نبردی با سیاستمداران خائنی است که برنامه‌های عربستان، قطر و ترکیه برای تجزیه عراق را اجرا می‌کنند.

دبیرکل جنبش النجبا افزود: بر اساس داده های مذکور، مشارکت گروههای مقاومت و نیروهای داوطلب مردمی در نبرد آزادسازی موصل به منظور پیشبرد امور به سمتی که به نفع عراق و مردم آن باشد و همچنین برای مقابله با طرحهای استعماری و توسعه طلبانه و پروژه های تجزیه عراق به اقلیمهای درگیر اجتناب ناپذیر است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: با وجود ناخشنودی برخی، ما به عنوان نیروی مقاومت و در چارچوب نیروهای داوطلب مردمی در عملیات آزادسازی موصل شرکت می‌کنیم، زیرا حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دستور مشارکت الحشد الشعبی در این نبرد را داده است.

نبرد استراتژیک حلب

الکعبی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات میدانی در سوریه بویژه آزادسازی حلب گفت: نبرد حلب، نبردی استراتژیک است، زیرا گروههای تروریستی برای اشغال این شهر با هم رقابت دارند. این گروههای تروریستی در ابتدا حلب را به طور کامل محاصره کردند و ما مجبور شدیم از طریق بالگردها همراه با ارتش سوریه و سایر همپیمانان وارد این شهر شویم و با وجود محاصره و کمبود حمایتها و امکانات لازم، عملیاتی نظامی را انجام دادیم و به لطف خداوند متعال پیروز شدیم و به محاصره این شهر پایان دادیم.

دبیرکل جنبش النجبا افزود: ارتش سوریه و همپیمانان موفق شدند در حلب معادله را به نفع خود تغییر دهند و زمام امور را در دست گرفتند. ما امروز موفق شده ایم، عناصر مسلح موجود در برخی از محلات مرکز شهر حلب را محاصره کنیم و این در حالی است که تلاشهای گسترده کشورهای عربی، غربی و ترکی برای شکستن این محاصره ادامه دارد.

وحدت مقاومت باطل السحر نقشه های آمریکا

الکعبی در پاسخ به سؤالی درباره تلاشهای مستمر آمریکا برای بازگشت به عراق به بهانه مبارزه با تروریسم و نقش این کشور در حمایت از گسترش گروه تروریستی داعش گفت: آمریکایی‌ها قبل از اینکه بر اثر حملات مقاومت اسلامی، از عراق خارج بشوند، سازمان نظامی عراق را متلاشی کردند و نظامی سیاسی بنا نهادند که مانع حرکت رو به جلوی کشور شود. آنها بذرهای تروریسم و فتنه را در عراق کاشتند تا این بهانه‌ای برای بازگشتشان به عراق و اشغال این کشور در آینده به درخواست دولت و  مردم باشد.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت که همبستگی و وحدت مقاومت جادوی آمریکایی ها را باطل کرد. آمریکایی ها بر اساس نقشه‌های قبلی خود برای  عراق معتقد بودند که شهرهای این کشور جز با کمک آنها و از طریق تاسیس پایگاههای نظامی استراتژیک این کشور در عراق از چنگ داعش آزاد نخواهد شد، اما پیروزی‌های برق آسا آنها را شگفت‌زده و نقشه های استعماری آنها را خنثی کرد.

نقش منفی عربستان

دبیرکل جنبش النجبای عراق درباره اهداف عربستان در عراق گفت که نمی‌توان با این نظام را یک همپیمان استراتژیک غرب دانست، بلکه این رژیم، خدمتکار نظام استعماری غرب است.

الکعبی تاکید کرد که هرگونه ایفای نقش عربستان در عراق خطرناک و غیرقابل قبول است. آنها یک شخصیت امنیتی را به عنوان سفیر خود در عراق منصوب کردند و او به محض ورود به عراق طرحهای تخریبی خود را اجرا و با شخصیتهای بد نام دیدار کرد. او همچنین اظهاراتی تحریک آمیز مطرح کرد و این نشان دهنده حماقت آنها است و آنها حتی کار امنیتی را نیز خوب یاد نگرفته اند.