در حالی که شبه نظامیان طالبان ۱۵ سال پس از حمله آمریکا به افغانستان دوباره در حال قدرت گرفتن هستند، بیش از ۷۰ دولت خارجی در جریان کنفرانس بروکسل وعده کمک‌های مالی بیشتری را در راستای تداوم حمایت‌های نظامی ناتو از این کشور داده‌اند.

 

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قدرت‌های منطقه‌ای در جریان این کنفرانس توافق کرده‌اند تا برای احیای فرایند صلح به بن‌بست رسیده افغانستان تلاش کنند.

 

در همین راستا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس افغانستان گفت راهی برای پایان افتخارآمیز این درگیری که طالبان به آن دامن می‌زند، وجود دارد اما این جنگی نیست که بتوان در میدان مبارزه پیروز آن بود؛ همچنین کری در این کنفرانس از روسیه، چین، پاکستان، هند و جمهوری اسلامی ایران خواست تا برای غلبه بر مشکلات افغانستان به ویژه در مواجه با شورش طالبان کمک کنند.

 

در همین راستا نمایندگان مجلس در گفت و گوهایی که با خانه ملت داشتند بیان کردند که درخواست آمریکا از ایران بر اساس خیرخواهی نبوده و صرفا یک ژست دیپلماسی است که در نهایت باز هم بر اساس سیاست خارجی خود اتهام قرار گرفتن ایران در محوریت شرارت می زنند با این حال نمایندگان معتقدند آمریکایی ها به خوبی از جایگاه و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه خبر دارند. متن گفت و گوها به شرح زیر است:

 

جمالی نوبندگانی: اذعان آمریکایی‌ها به کنش مؤثر ایران در مسائل منطقه

 

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی نفوذ معنوی در مرزهای طولانی با افغانستان است.

 

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از طرف دیگر بیش از 30 سال است که ملت افغانستان دچار مشکلات جنگ و خونریزی و تجاوز است و در این زمان ایران بود که از چند میلیون افغانستانی پذیرایی کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه امروز آمریکا به این نتیجه رسیده که بدون کمک ایران نمی تواند مشکلات منطقه را حل کند، اظهار کرد: آمریکایی ها همواره از ایران به عنوان یکی از مؤلفه های مشکل ساز در منطقه یاد می کردند اما امروز به این نتیجه رسیده اند که ایران جزئی از راه حل مشکلات بوده و با نفوذ، اقتدار خود در منطقه را حفظ کرده است.

 

جمالی نوبندگانی ادامه داد: از سال ها قبل روال بر این بود که هر کنفرانسی درباره کشورهای منطقه برگزار می شد، آمریکایی ها مانع حضور فعال ایران در آن کنفرانس ها می شدند اما امروز متوجه شده اند بدون حضور ایران حل این مشکلات غیرممکن است.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ایران در مسائل همسایگان و حتی دورتر کنش موثر و در جهت حل معضلات منطقه ای به نفع مردم آن داشته و با پاسخ مثبت مردم و دولت این کشورها مواجه بوده است که این مسأله درباره عراق افغانستان سوریه و لبنان صدق می کند.

 

فلاحت پیشه: آمریکایی‌ها نمی‌توانند نقش ایران در منطقه را تحریف کنند

 

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخواست کری از ایران مبنی بر ارائه راهکار برای حل مشکل طالبان در افغانستان، گفت: معمولا درخواست آمریکایی ها اصیل نیست و یک ژست دیپلماسی بوده و در عمل نگاه مبتنی بر ثباتی بر تحولات منطقه ندارند.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هدف آمریکایی ها از  دعوت ایران برای همکاری و مذاکره جهت حل مشکلات افغانستان تکرار سال‌های 2001 و 2003 میلادی است، یادآور شد: آمریکایی ها آن زمان نیز از ایران دعوت کردند تا برای حل مشکل افغانستان مذاکره کنیم اما در نهایت ما را جزء مثلث شرارت در منطقه تعریف کردند.

 

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که سعی آمریکایی ها بر این است که ایران را به عنوان بازیگری در منطقه معرفی کند که از تبعه های قلمرو استراتژیک آمریکاست، افزود: ایرانی ها رسما هرگونه همکاری در حوزه های غیرهسته ای را رد کرده اند که این موضوع خواسته مقام معظم رهبری نیز هست.

 

فلاحت پیشه ادامه داد: از آنجایی که آمریکایی ها بارها عهدشکنی خود را به نمایش گذاشته و حتی در زمینه هسته ای نیز عهدشکنی کرده اند رسما به آنها اعلام شده که مذاکره ای با آنها در هیچ زمینه ای نخواهیم داشت.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال آمریکایی ها نمی توانند نقش ایران در منطقه را تحریف کنند.

 

رحیمی: شناخت آمریکا از ظرفیت دیپلماسی ایران در منطقه باعث درخواست کمک شده است

 

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به درخواست جان کری از ایران برای همکاری در حل مشکلات افغانستان گفت: موضوع مهم این است که آمریکایی ها ظرفیت دیپلماسی ایران در منطقه را به خوبی می شناسند و می دانند شرایط جمهوری اسلامی در منطقه به شکلی است که بسیار تأثیرگذار است.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین راستا با توجه به تحولات اخیر در افغانستان با این تصور که ایران در این تحولات نقش سازنده ای می تواند داشته باشد اظهارات جان کری بیان شده اما مهم این است که آمریکا سیاست دوگانه ای در منطقه در پیش نگیرد.

 

وی افزود: تا کنون شاهد تناقض های بسیاری در حوزه های مختلف سیاست از آنها بوده ایم که حرف و عمل آنها در سیاست خارجی یکی نبوده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بناست در افغانستان اتفاقی بیفتد باید با حضور افغانستانی ها باشد و نگاه صرفا خارجی جز تلخ تر کردن ماجرا نیست.