در پی وزش توفان سهمگین «ماتئو» در سواحل جنوب شرقی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در ایالت کارولینای جنوبی حالت فوق العاده اعلام کرد.

 «توفان ماتئو» که قدرتمندترین توفان در آمریکا ظرف ده سال اخیر بشمار می رود، پس از گذر از کشورهای حوزه کارائیب و به بار آوردن تلفاتی بالغ بر ۱۴۰ تن به ایالت فلوریدای آمریکا رسید.

مرکز ملی توفان آمریکا اعلام کرد که این توفان با سرعتی معادل ۲۲۰ کیلومتر در ساعت بخش شمال غربی سلسله جزایر واقع در سواحل اقیانوس اطلس فلوریدا را درنوردید.

شایان ذکر است که در پی وزش این توفان حدود ۱۳۶ نفر در کشور هائیتی جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز به دلیل ویرانی خانه های خود آواره شده اند. در جمهوری دومینیکن نیز دست کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.

هرچند که هنوز پیش بینی میزان خسارات احتمالی این توفان در آمریکا امکانپذیر نیست، اما هشدار مرکز ملی توفان آمریکا از سواحل اطلس در جنوب فلوریدا تا ایالات جورجیا و کارولینای جنوبی را در بر می گیرد و بیش از دوازده میلیون نفر در آمریکا تحت هشدارهای ناشی از این توفان قرار دارند.

شایان ذکر است که «توفان ویلما» در سال ۲۰۰۵ آخرین توفان قدرتمند سواحل آمریکا با سرعتی معادل ۱۷۷ کیلومتر در ساعت بود.

بنا به اظهارات یک کارشناس نظامی،‌ تأسیسات و تجهیزاتی به ارزش میلیاردها دلار در «مرکز فضایی کندی» و پایگاههای مجاور آن در معرض خطر قرار دارند.

ناسا و نیروی هوایی آمریکا که یک پایگاه فضایی را در «کیپ کاناورال» فلوریدا اداره می کنند، تدابیر لازم را برای حفاظت از پرسنل و تجهیزات خود اتخاذ کرده اند.